Inbjudan: Upptaktsträff friidrottssommaren och Folksam Grand Prix

Media hälsas välkommen till upptaktsträff med landslaget och presskonferens inför sommarens fyra Folksam Grand Prix-galor. Träffen äger rum den 3 juni kl 12 hos Folksam, Stockholm.

Daniel Ståhl vid Folksam Grand Prix Karlstad 2018. Foto: Svensk Friidrott / Ryno Quantz

Kom och prata med aktiva i friidrottslandslaget, bland annat Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Irene Ekelund och Fredrik Samuelsson. Vid träffen berättar även Förbundskapet Karin Torneklint om sommaren för landslaget och gör de första uttagningarna till VM. Vi kommer också uppmärksamma U23-EM i Gävle och U20-EM i Borås.

I år har Folksam Grand Prix-serien utökats med en tävling till totalt fyra. Representanter från alla fyra arrangörsorterna; Sollentuna, Karlstad, Varberg och Göteborg, är på plats.

I samband med träffen serveras en lättare lunch, dryck och kaffe.

Friidrottssommaren i korthet, efter 3 juni:

• 13 juni: SM-milen
  • 18 juni: Folksam Grand Prix Sollentuna
  • 3 juli: Folksam Grand Prix Karlstad
  • 11-14 juli: U23-EM Gävle
  • 14 juli: Folksam Grand Prix Varberg
  • 18-21 juli: U20-EM Borås
  • 16 augusti: Folksam Grand Prix Göteborg
  • 24-25 augusti: Finnkampen, Stockholm
  • 30-1 september: Friidrott-SM Karlstad
  • 16-24 september: Landslagets Pre-camp, Rom, Italien (Pressdag 20/9)
  • 27 september - 6 oktober: VM, Doha, Qatar (Första presskonferens em 25/9)

Anmälan:

Senast fredag 31 maj till hillevi.thor@friidrott.se, 0725-591 778

Bilder

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Förbundsstyrelsen följer Riksidrottsnämndens syn på avstängningstid4.7.2019 11:18:00 CESTPressmeddelande

Tiden för överklagande i Meraf Bahtas fall har inte passerat och ärendet är därför ännu inte slutgiltigt avgjort. Utifrån det fällande beslut som Riksidrottsnämnden meddelat har Svensk Friidrotts styrelse behandlat frågan om eventuell utökad avstängningsperiod från landslaget. Styrelsen beslutade att, om den avstängningstid som Riksidrottsnämnden beslutat (1/9 2018 – 31/8 2019) kvarstår, är detta också den tid som Meraf Bahta är avstängd från landslaget.

U23-EM: Sista uttagningen + inbjudan pressträff2.7.2019 14:09:33 CESTPressmeddelande

Med nio dagar kvar till U23-EM i Gävle gjorde i dag förbundskapten Jonas Anshelm sin sista uttagning till mästerskapet. Det är tio killar och tio tjejer som blir sist in i truppen, som nu alltså är fulltalig. Klart står det att vi skickar totalt 50 personer till Gävle. – Det känns jätteroligt att det är en så stor trupp. Men nu gäller det att inte nöja sig med att bli uttagen utan också prestera på mästerskapet, säger Jonas Anshelm, som ser en hel del starka medaljkandidater.