Inbromsning för akademikerlöner

Akademikerlönerna bromsade in under 2020. Det visar Akavias senaste löneenkät. Sämst utvecklades lönerna för ekonomer och IT-akademiker. – En viktig förklaring är pandemin som gjorde att många lönerevisioner inte kunde genomföras, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

– Fjolårets akademikerlöner påverkades av pandemi och sen avtalsrörelse, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Det blev ett rejält hack i lönekurvan för akademiker under 2020. Det framgår av färsk lönestatistik från Akavia som organiserar ekonomer, jurister, samhällsvetare, personalvetare, IT-akademiker och kommunikatörer.

Medan förbundets medlemmar mellan 2017 och 2019 såg sina lönenivåer öka med i snitt 4,2 procent stannade siffran för 2020 på magra 1,6 procent. En viktig förklaring är pandemin och att de flesta centrala löneförhandlingarna först blev klara i november.

– Pandemin och en uppskjuten avtalsrörelse gjorde att lönerevisionerna kom igång sent förra året. Många revisioner och lönesamtal har därför i praktiken inte hunnit genomföras, säger Mikael Andersson.

Sämst utvecklades lönenivåerna för ekonomer och IT-akademiker som under 2020 fick nöja sig med uppgångar på 0,5 respektive 1,4 procent.

– För alla med senare lönesamtal är det nu viktigt att ta del av lönestatistik som förberedelse. I Akavias statistik kan man i detalj studera lön för olika branscher och arbetsområden.

Fakta: I Akavias lönestatistik för 2020 ingår löner från 46 623 medlemmar. Svarsfrekvensen blev 54 procent. Enkäten genomfördes från oktober 2020 till januari 2021.

Tabell (medianlöner)

(+3,4%)

(+5%)

(+1,6%)

Procenttal anger ökning jämfört med föregående år

Källa: Akavia

Ny undersökning: Fortfarande för få som jobbar hemifrån23.2.2021 07:08:36 CETPressmeddelande

Fortfarande är det för få akademiker och tjänstemän som arbetar hemifrån, trots rekommendationerna som en följd av Covid-19. Det visar en ny undersökning beställd av fackförbundet Akavia. – Utvecklingen går åt rätt håll, men det är inte tillräckligt. Vi som akademiker och tjänstemän har förutsättningarna att arbeta på distans och därför vilar ett större ansvar på oss, säger Lee Wermelin, ordförande på Akavia.