Inbromsning för akademikerlöner

Akademikerlönerna bromsade in under 2020. Det visar Akavias senaste löneenkät. Sämst utvecklades lönerna för ekonomer och IT-akademiker. – En viktig förklaring är pandemin som gjorde att många lönerevisioner inte kunde genomföras, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.
– Fjolårets akademikerlöner påverkades av pandemi och sen avtalsrörelse, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Det blev ett rejält hack i lönekurvan för akademiker under 2020. Det framgår av färsk lönestatistik från Akavia som organiserar ekonomer, jurister, samhällsvetare, personalvetare, IT-akademiker och kommunikatörer.

Medan förbundets medlemmar mellan 2017 och 2019 såg sina lönenivåer öka med i snitt 4,2 procent stannade siffran för 2020 på magra 1,6 procent. En viktig förklaring är pandemin och att de flesta centrala löneförhandlingarna först blev klara i november.

– Pandemin och en uppskjuten avtalsrörelse gjorde att lönerevisionerna kom igång sent förra året. Många revisioner och lönesamtal har därför i praktiken inte hunnit genomföras, säger Mikael Andersson.

Sämst utvecklades lönenivåerna för ekonomer och IT-akademiker som under 2020 fick nöja sig med uppgångar på 0,5 respektive 1,4 procent.

– För alla med senare lönesamtal är det nu viktigt att ta del av lönestatistik som förberedelse. I Akavias statistik kan man i detalj studera lön för olika branscher och arbetsområden.

Fakta: I Akavias lönestatistik för 2020 ingår löner från 46 623 medlemmar. Svarsfrekvensen blev 54 procent. Enkäten genomfördes från oktober 2020 till januari 2021.

Tabell (medianlöner)

(+3,4%)

(+5%)

(+1,6%)