Indonesien ska skapa 100 nya Science Parks med IDEON som förebild

Ideon Open och Sven Tore Holm, första VD’n för Ideon Science Park har varit delaktiga i programmet som drivs av Lunds universitet i samarbete med den indonesiska delegationen. Bakgrunden är att Indonesien vill lära sig hur man byggt upp Ideon och hur man samarbetat med Lund. De kommer sedan att använda dessa kunskaper och erfarenheter som modell för sina hundra nya Science Parks.

En certifieringsceremoni ägde rum i Gula Villan i Lund under fredagen den 21 oktober. Denna begivenhet följs sedan upp av att Indonesiens ambassadör Bagas Hapsoro S.H., M.A, med titeln Ambassador Extra Ordinary and Plenipotentiary of the Republidonesia to Kingdom of Sweden and Republic of Latvia, kommer till Ideon fredagen den 28 oktober för att diskutera aktiviteter framåt.

I nuläget är ca fyrtio Indonesiska studenter inskrivna på LU, enligt Sven Tore Holm, vilket också är en del av utbytesprogrammet.

Utbildningen i Entrepreneurship & Science Park Development är skräddarsydd för Agency for the Assessment and Application of Technology (BPPT) in Indonesia. Programmet är en del av och i linje med det samarbete som finns mellan Sverige och Indonesien, vilket syftar till att stärka och utveckla samarbetet inom vetenskap, teknik och innovation. Genom att ytterligare främja kapacitetsuppbyggnad och initiera gemensam forskning samt innovation bland akademiker, företag, industrier och statliga institutioner, är det långsiktiga målet för programmet att bidra till ökad kapacitet för förverkligandet av ett nationellt innovations-ekosystem i Indonesien.

För mer information och pressbilder kontakta:

Mia Rolf, Verksamhetschef IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!