Indonesien ska skapa 100 nya Science Parks med IDEON som förebild

Ideon Open och Sven Tore Holm, första VD’n för Ideon Science Park har varit delaktiga i programmet som drivs av Lunds universitet i samarbete med den indonesiska delegationen. Bakgrunden är att Indonesien vill lära sig hur man byggt upp Ideon och hur man samarbetat med Lund. De kommer sedan att använda dessa kunskaper och erfarenheter som modell för sina hundra nya Science Parks.

En certifieringsceremoni ägde rum i Gula Villan i Lund under fredagen den 21 oktober. Denna begivenhet följs sedan upp av att Indonesiens ambassadör Bagas Hapsoro S.H., M.A, med titeln Ambassador Extra Ordinary and Plenipotentiary of the Republidonesia to Kingdom of Sweden and Republic of Latvia, kommer till Ideon fredagen den 28 oktober för att diskutera aktiviteter framåt.

I nuläget är ca fyrtio Indonesiska studenter inskrivna på LU, enligt Sven Tore Holm, vilket också är en del av utbytesprogrammet.

Utbildningen i Entrepreneurship & Science Park Development är skräddarsydd för Agency for the Assessment and Application of Technology (BPPT) in Indonesia. Programmet är en del av och i linje med det samarbete som finns mellan Sverige och Indonesien, vilket syftar till att stärka och utveckla samarbetet inom vetenskap, teknik och innovation. Genom att ytterligare främja kapacitetsuppbyggnad och initiera gemensam forskning samt innovation bland akademiker, företag, industrier och statliga institutioner, är det långsiktiga målet för programmet att bidra till ökad kapacitet för förverkligandet av ett nationellt innovations-ekosystem i Indonesien.

För mer information och pressbilder kontakta:

Mia Rolf, Verksamhetschef IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.