Indonesien ska skapa 100 nya Science Parks med IDEON som förebild

Ideon Open och Sven Tore Holm, första VD’n för Ideon Science Park har varit delaktiga i programmet som drivs av Lunds universitet i samarbete med den indonesiska delegationen. Bakgrunden är att Indonesien vill lära sig hur man byggt upp Ideon och hur man samarbetat med Lund. De kommer sedan att använda dessa kunskaper och erfarenheter som modell för sina hundra nya Science Parks.

En certifieringsceremoni ägde rum i Gula Villan i Lund under fredagen den 21 oktober. Denna begivenhet följs sedan upp av att Indonesiens ambassadör Bagas Hapsoro S.H., M.A, med titeln Ambassador Extra Ordinary and Plenipotentiary of the Republidonesia to Kingdom of Sweden and Republic of Latvia, kommer till Ideon fredagen den 28 oktober för att diskutera aktiviteter framåt.

I nuläget är ca fyrtio Indonesiska studenter inskrivna på LU, enligt Sven Tore Holm, vilket också är en del av utbytesprogrammet.

Utbildningen i Entrepreneurship & Science Park Development är skräddarsydd för Agency for the Assessment and Application of Technology (BPPT) in Indonesia. Programmet är en del av och i linje med det samarbete som finns mellan Sverige och Indonesien, vilket syftar till att stärka och utveckla samarbetet inom vetenskap, teknik och innovation. Genom att ytterligare främja kapacitetsuppbyggnad och initiera gemensam forskning samt innovation bland akademiker, företag, industrier och statliga institutioner, är det långsiktiga målet för programmet att bidra till ökad kapacitet för förverkligandet av ett nationellt innovations-ekosystem i Indonesien.

För mer information och pressbilder kontakta:

Mia Rolf, Verksamhetschef IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 201723.11.2017 00:00Pressmeddelande

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.