Industriarbetsgivarna positiva till Opos avtalsskiss

Industriarbetsgivarna säger i dag, klockan 10.00, ja till den avtalsskiss som de opartiska ordförandena har presenterat i avtalsförhandlingarna. Skissen innehåller en inriktning på ett treårigt avtal.

– Vi ställer oss positiva till Opos skiss. Det överordnade i avtalsförhandlingarna är att vi bidrar till att vi stärker konkurrenskraften för industrin. Stabilitet och förutsägbarhet är en viktig del i detta, säger Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna.

– Oavsett avtalets längd så måste det ske en betydande nedväxling av löneökningstakten. Enkelt handlar avtalsförhandlingarna om att företagen ska kunna fortsätta utvecklas är det viktigt att industrin inte drabbas av konkurrensnackdelar gentemot de viktigaste konkurrentländerna, fortsätter Per Widolf.

Industriarbetsgivarna deltog inte i det bud som lämnades av övriga arbetsgivare inom industrin. Avtalsskissen i dag innehåller inte heller några förslag på nivån på löneökningstakten.

– När tiden är mogen meddelar vi de opartiska ordförandena och våra fackliga motparter var vi står när det gäller nivån på löneökningarna, avslutar Per Widolf.

Kungsträdgårdsgatan 10

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.