Industriarbetsgivarna positiva till Opos avtalsskiss

Industriarbetsgivarna säger i dag, klockan 10.00, ja till den avtalsskiss som de opartiska ordförandena har presenterat i avtalsförhandlingarna. Skissen innehåller en inriktning på ett treårigt avtal.

– Vi ställer oss positiva till Opos skiss. Det överordnade i avtalsförhandlingarna är att vi bidrar till att vi stärker konkurrenskraften för industrin. Stabilitet och förutsägbarhet är en viktig del i detta, säger Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna.

– Oavsett avtalets längd så måste det ske en betydande nedväxling av löneökningstakten. Enkelt handlar avtalsförhandlingarna om att företagen ska kunna fortsätta utvecklas är det viktigt att industrin inte drabbas av konkurrensnackdelar gentemot de viktigaste konkurrentländerna, fortsätter Per Widolf.

Industriarbetsgivarna deltog inte i det bud som lämnades av övriga arbetsgivare inom industrin. Avtalsskissen i dag innehåller inte heller några förslag på nivån på löneökningstakten.

– När tiden är mogen meddelar vi de opartiska ordförandena och våra fackliga motparter var vi står när det gäller nivån på löneökningarna, avslutar Per Widolf.

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder drygt 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Ny rapport: Regleringshinder och kompetensbrist hämmar industrins tillväxt13.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Basindustrins utveckling spelar en avgörande roll för att lösa Sveriges framtidsutmaningar – att stimulera ekonomin och lyckas med den gröna omställningen. Men tillväxten hämmas alltjämt av regleringshinder och en bristande kompetensförsörjning. Det visar rapporten ”Renässans för industriell utveckling 2024” av forskaren och samhällsdebattören Nima Sanandaji, som tagits fram på uppdrag av Industriarbetsgivarna.