Industrin i Södermanland skapar jobb

Svensk industri är motorn för näringslivet i Södermanland. Ska industrin utvecklas, behålla sin konkurrenskraft och erbjuda hållbara gröna jobb måste den samtidigt få rätt förutsättningar.

”Svensk industri verkar på en global marknad och läget i omvärlden har därför stor betydelse såväl för Södermanland som för hela landet. Höga energipriser skapar också stora utmaningar för företagen”, säger Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna som besöker Strängnäs i dag.

I dag sysselsätter industrin i Södermanland cirka 27 000 personer och för varje jobb i basindustrin skapas ytterligare två jobb i framför allt tjänstesektorn. Industrin med dess leverantörer står för en betydande del av skatteintäkterna. Men ska industrin fortsatt kunna utvecklas hållbart behövs goda villkor och förutsättningar.

Ytterligare en kritisk faktor är avtalsrörelsen 2023 då arbetsgivare och fack kommer att förhandla om löner och arbetsvillkor för 2,2 miljoner löntagare i 450 avtal. I december kommer industrins parter att växla krav och under våren – senast den 31 mars 2023 – sätts märket för resten av arbetsmarknaden.

Avtalsrörelsen kommer att ske i en miljö av höga arbetskraftskostnader relativt omvärlden, en nedväxling i produktivitet i Sverige och euroområdet under det senaste decenniet och betydligt svagare tillväxt i Sverige och världen under 2022 och 2023.

”Industriavtalet har inneburit en stabilitet för svensk ekonomi, det ger långsiktighet och har klarat många kriser. Det har hjälpt Sverige att behålla konkurrenskraften över tid. Det är därför nu viktigt att diskutera de ekonomiska förutsättningarna inför kommande avtalsrörelse 2023. Industriavtalet är grunden för en väl fungerande lönebildning och det är den internationella konkurrenskraften för svenska företag som ska avgöra vad avtalet ska landa på”, avslutar Per Hidesten.

Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder cirka 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Industrins förutsättningar inför avtalsrörelsen8.6.2022 09:52:21 CEST | Pressmeddelande

Svensk industri är motorn för hela näringslivet – och det är industrins internationella konkurrenskraft som avgör vilka löneökningar Sverige kan bära. Nu går startskottet för avtalsrörelsen 2023. Hur ser förutsättningarna ut? Välkommen på pressfrukost med Industriarbetsgivarna och Innovations- och kemiindustrierna – IKEM i Näringslivets Hus, Storgatan 19 i Stockholm den 16 juni klockan 9.00.

”LAS-överenskommelsen”: Industriarbetsgivarna välkomnar att Pappers ansluter sig till huvudavtalet14.3.2022 08:57:03 CET | Pressmeddelande

Nu står det klart att också LO-förbundet Pappers ansluter sig till huvudavtalet för trygghet, omställning och anställningsskydd. ”Vi är glada att vår motpart Pappers ansluter sig till den här breda överenskommelsen som finns på arbetsmarknaden. Det är bra för både oss som arbetsgivare och för de anställda inom massa- och pappersindustrin”, säger Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna.