Industriteknisk utbildning startar i Västerås

Svensk industri skriker efter kvalificerad arbetskraft samtidigt som många står utan jobb. Nu startar utbildningsföretaget Lernia industritekniska utbildningar i 13 städer, bland annat i Västerås. Utbildningen kommer bland annat resultera i fler CNC-operatörer, svetsare, gasskärare, maskinoperatör, produktionstekniker, servicemekaniker och industriplåtslagare.

Den svenska industrisektorn går på högvarv. Snabb teknikutveckling medför både nya arbetsuppgifter och nya kompetensbehov. På många platser runt om i landet råder det stor brist på kvalificerad arbetskraft, något som står i vägen för företag som vill anställa, växa och modernisera. Enligt en rapport från Teknikföretagen måste tre av fyra teknikföretag anpassa sin verksamhet efter kompetensbristen i branschen. Utmaningen idag är att de individer som står utan jobb ofta inte har den kompetens eller utbildning som näringslivet efterfrågar. Utbildningsföretaget Lernia har nu vunnit en upphandling från Arbetsförmedlingen och startar i år utbildningar i industriteknik i 13 städer, däribland i Västerås.

- Behovet av utbildad personal är stort inom industrin och där kommer de nya industritekniska utbildningarna att kunna bidra till att överbrygga klyftan mellan personer som behöver ett arbete och det industrin efterfrågar, säger Anders Hvarfner, divisionschef Lernia Utbildning.

Syftet med utbildningen är att tillgodose behovet av kompetent arbetskraft inom området, samt korta ledtiden till arbete för arbetssökande som har behov av en grund- eller påbyggnadsutbildning. Utbildningar inom flera olika yrkeskategorier ryms inom den industritekniska utbildningens paraply, däribland CNC-operatörer, svetsare, gasskärare, maskinoperatör, produktionstekniker, servicemekaniker och industriplåtslagare. Utsikterna till arbete efter genomförd utbildning är mycket goda.

Det går redan nu att anmäla sig till de industritekniska utbildningarna som startar löpande.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder kronor 2019 och finns över hela landet. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Piteå får tre nya yrkesutbildningar som ska bidra till att Sverige når energi- och klimatmålen6.7.2020 13:22:55 CESTPressmeddelande

Coronakrisen prövar den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Samtidigt är det mindre än tio år kvar till att många av Sveriges ambitiösa energi- och klimatmål ska ha uppnåtts. För att möta den stora efterfrågan på kompetens inom hållbar energiproduktion- och effektivisering och påskynda den hållbara omställningen lanserar Lernia tre korta och kostnadsfria YH-utbildningar i Piteå, med start hösten 2020.

Lernias nya IT-utbildningar ska kompetensutveckla permitterad personal för framtiden6.7.2020 13:08:53 CESTPressmeddelande

Det råder brist på IT-kompetens i Sverige och den digitala utvecklingen ställer nya krav på framtidens kompetensbehov. Samtidigt befinner sig arbetsmarknaden i ett tufft läge. En kris betyder ovisshet och osäkerhet kring anställningar, men kan också innebära en möjlighet att säkra framtida digital kompetens. Därför lanserar utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia två korta och kostnadsfria YH-utbildningar inom IT, ett upplägg som till exempel passar för permitterad personal som vill kompetensutveckla sig.

Ny satsning ska hjälpa Götenes arbetssökande till jobb12.6.2020 08:40:00 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Götene med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.