Inera förlänger användningen av journalsystemet Svevac
I samråd med regionerna har Inera beslutat att förlänga möjligheten att använda journalsystemet Svevac. Tidigare var planen att Svevac skulle stängas för registrering i september 2021 men på grund av den rådande pandemin och behovet från regionerna förlängs nu användningen. Svevac anpassas även för rapportering av covid-19-vaccinationer till Folkhälsomyndigheten.

Svevac är ett journalsystem för hantering av vaccinationer och rapportering till det nationella vaccinationsregistret hos Folkhälsomyndigheten. Inera har nyligen fört en dialog med regionerna som visat på ett intresse för att förlänga användningen av Svevac för covid-19-vaccineringen.
- För oss är det mycket viktigt att lyssna på regionernas behov och vad de vill. Därför väljer vi nu att förlänga livslängden på Svevac. Fem regioner har sagt att de vill fortsätta med Svevac. Sammantaget har dessa ett befolkningsunderlag som motsvarar 38,5 procent av Sveriges befolkning. Förlängning av livslängden hos tjänsten Svevac gör att de kunder som har förhinder på grund av covid-19-pandemin hinner planera flytt av vaccinationsregistrering i ett lugnare tempo. Man kan också undvika temporära lösningar med dubbelregistreringar som ytterligare skulle belasta vårdpersonalen under pågående pandemi, säger Caroline Hagberg, affärsområdeschef för Infrastruktur och Arkitektur på Inera.
Svevac används framförallt av läkare och sjuksköterskor som arbetar med vaccinationer inom regioner, kommuner och hos privata vårdgivare såsom skolhälsovård, äldreomsorg med flera. Beslut om att Svevac skulle avvecklas togs 2018 men fortfarande använder de flesta regionerna tjänsten.
Vårdgivare kan i Svevac se vad den aktuella personen har fått för vaccination, hur många doser, vilket datum och hos vilken vårdgivare. Alla covid-19-vacciner som är godkända av Läkemedelsverket kommer kunna registreras i Svevac. Alla relevanta handlingar gällande vaccinationer, till exempel hälsodeklaration och information om eventuella biverkningar, kan synas här.
Även om Svevac i och med detta beslut kommer att fortsätta att användas en längre tid står Inera dock fast vid att tjänsten ska läggas ned. I dagsläget är det många regioner som redan nu använder andra lösningar än Svevac.
Inera ser nu också över vilka andra tjänster som kan hjälpa regionerna och vården när det gäller logistiken kring vaccinationer. Det kan handla om viktig information och tjänster riktade till invånare via 1177 Vårdguiden, till exempel hälsodeklarationer, kallelser och tidbokning. Då utredningen pågår är det svårt att just nu säga vilka tjänster som är bäst att använda till vad.
Om Svevac
Svevac är ett journalsystem för registrering och hantering av vaccinationer, med funktionalitet för rapportering till Folkhälsomyndigheten enligt det nationella vaccinationsprogrammet, samt för sammanhållen journalföring. Svevac används av för ändamålet behörig personal som arbetar med vaccinationer i regioner, kommuner och hos privata vårdgivare. Inera och dess ägare har 2018 tagit beslut om att avveckla Svevac eftersom det med nuvarande teknisk lösning inte finns förutsättningar att upprätthålla en fullgod och hållbar tjänst över tid. Enligt beslutad strategi för Inera ska företaget inte heller utveckla och tillhandahålla journalsystemsfunktioner. Detta innebär att Inera inte kommer att ersätta Svevac. Det finns andra tjänster på marknaden för att tillgodose detta behov.
Pressfrågor:
Yvonne Edenholm, pressansvarig
yvonne.edenholm@inera.se
Tel: +46738623822
Bilder
Om
Om Inera
Inera är ett hälso- och infrastrukturbolag som koordinerar och utvecklar digitala lösningar till regioner och kommuner främst inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård. Företaget ägs av SKR Företag, 21 regioner och 288 kommuner. Exempel på tjänster är 1177 Vårdguiden, Nationella patientöversikten (NPÖ), kunskapsstöd genom Vårdhandboken och ett landsomfattande nätverk genom Sjunet. De digitala lösningarna används av invånare, medarbetare och beslutsfattare. Idag utvecklar och förvaltar Inera ett 40-tal tjänster.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Högt betyg till 1177 Vårdguiden på telefon12.2.2021 09:00:00 CET | Nyheter
Invånarna är mycket nöjda med 1177 Vårdguiden på telefon. Det visar Nöjd-kund-index, NKI, som gjordes hösten 2020. Främsta orsaken till att de är nöjda handlar om trovärdigheten i sjuksköterskornas råd.
Inera skapar ett test- och utvecklingscenter i Karlstad11.2.2021 10:04:58 CET | Pressmeddelande
Ineras dotterbolag, Nordic Medtest, får utökat ansvar som Ineras test- och utvecklingscenter. Beslutet är ett led i Ineras strategi att fokusera mer på kärnverksamheten samt öka andelen egen kompetens inom digitalisering. I samband med att Nordic Medtest tar ansvaret för att etablera ett test- och utvecklingscenter planeras antalet anställda över några års tid öka med runt 20 personer i Karlstad.
1177.se öppnar för ännu flera sätt att logga in21.12.2020 13:01:33 CET | Pressmeddelande
Nu är det möjligt att använda e-legitimationen Freja e-id för att logga in på 1177.se. Freja e-id kan utfärdas på distans utan att man behöver identifiera sig fysiskt. Det går också att använda Freja e-id plus, bank-id, mobilt bank-id och Telia e-legitimation. Anledningen till att en e-legitimation krävs är att inloggningen ska vara säker.
Covid-19-pandemin ökar användandet av 1177:s tjänster på nätet med 100 procent27.10.2020 10:51:16 CET | Pressmeddelande
Trycket på 1177 Vårdguidens telefon och webbplats har varit stort under covid-19-pandemin. Den senaste tiden är det de inloggade e-tjänsterna, där invånare kan göra sina egna vårdärenden, som ökar mest. I september gjordes mer än 9 miljoner inloggningar på e-tjänsterna vilket är en ökning med nära 100 procent jämfört med samma tid året innan.
Rekordsnabb mobilisering säkrade teknik för covid-19-tester via 1177.se22.10.2020 10:19:30 CEST | Pressmeddelande
Över en miljon beställningar har gjorts för covid-19-tester genom 1177 Vårdguidens tjänst. Mellan maj och juni ökade antalet beställningar med nära 1 300 procent. Allt har gjorts på kort tid, då Inera, bolaget som utvecklar och förvaltar 1177 Vårdguiden, snabbt kunde anpassa tjänsten till regionerna.
Miljontals besöker informationssidor om covid-19 på 1177.se24.9.2020 11:03:59 CEST | Pressmeddelande
Aldrig har så många besökt 1177.se som under covid-19-pandemin. Bara i augusti besökte nära 15 miljoner webbplatsen vilket kan jämföras med drygt 11 miljoner samma period året innan. Efter piken i våras fortsätter intresset och främst vill vi läsa om covid-19.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum