Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
– Vi vill inleda strategiska samarbeten med ett antal utvalda leverantörer för att möjliggöra en stabil och effektiv förvaltning av våra applikationer, samtidigt som vi vill arbeta innovativt med vidareutvecklingen av applikationerna för att möta morgondagens behov, säger Sara Meunier, CTO och avdelningschef, Inera.
– Inera har valt att tilldela åtta starka leverantörer efter ett noggrant upphandlingsarbete. Genom att vi har tagit fram tydligare spelregler för samverkan och partnerskap med externa leverantörer möjliggörs ett utvecklingsorienterat arbetssätt samt förutsättningar för positiva synergier tillsammans med marknaden, säger Klara Diskay, inköpschef, Inera.
Ramavtalet omfattar större delen av Ineras tjänster inklusive viktiga nationella tjänster som 1177. Upphandlingen omfattar inte drift. Inera har satt ett takbelopp på 2,7 miljarder kronor för de kommande sju åren, där ramavtal skrivs på högst 4 år.
De leverantörer som Inera har valt att tilldela och teckna ramavtal med är följande:
- Capgemini Sverige AB
- Knowit AB
- Netcompany AS
- Nexer AB
- Softronic AB
- Solita Oy
- Sopra Steria Sweden AB
- Tieto Sweden AB
När ramavtalet nu har trätt i kraft kommer avrop i större kluster av applikationer eller tjänster att genomföras successivt. Avrop innebär att de leverantörer som har fått ramavtal med Inera får konkurrera ytterligare en gång om vem som bäst kan erbjuda sina tjänster, utifrån de specifika förutsättningarna som finns i respektive kluster.
För mer information om upphandlingen, kontakta:
Klara Diskay, inköpschef, 072-584 74 50, klara.diskay@inera.se
Sara Meunier, CTO och avdelningschef, 070-549 24 49, sara.meunier@inera.se
Tidigare publicerad information om upphandlingen:
1/6–21 Inera.se, Inera upphandlar stort ramavtal
https://www.inera.se/om-inera/upphandling/
21/4–21 Inera.se, Inera startar upphandling för utveckling och förvaltning av applikationer https://www.inera.se/om-inera/upphandling/
Nyckelord
Kontakter
Annicka TroedssonPressansvarig, Inera
Tel:+46 724500145press@inera.seSara MeunierCTO och avdelningschefInera AB
Tel:070-549 24 49sara.meunier@inera.seKlara DiskayinköpschefInera AB
Tel:072-584 74 50klara.diskay@inera.seBilder


Om
Om Inera
Inera är ett hälso- och infrastrukturbolag som koordinerar och utvecklar digitala lösningar till regioner och kommuner främst inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård. Företaget ägs av SKR Företag, 21 regioner och 288 kommuner. Exempel på tjänster är 1177, Nationella patientöversikt, kunskapsstöd genom Vårdhandboken och ett landsomfattande nätverk genom Sjunet. De digitala lösningarna används av invånare, medarbetare och beslutsfattare. Idag utvecklar och förvaltar Inera ett 40-tal tjänster.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Ökad flexibilitet i vården med mobilt SITHS eID1.4.2022 08:14:28 CEST | Pressmeddelande
Över 500 000 vårdmedarbetare i regioner, kommuner och privata vårdgivare använder SITHS-kort för att legitimera sig vid inloggning och underskrift när det krävs en hög nivå av säkerhet. Med nya mobilt SITHS eID, som fungerar på liknande sätt som bank ID, går det även att logga in med mobiltelefon eller surfplatta.
Säker digital kommunikation (SDK) - en milstolpe för digitaliseringen av det offentliga Sverige22.3.2022 11:55:11 CET | Pressmeddelande
Med tjänsten Säker digital kommunikation (SDK), kan kommuner, regioner och statliga myndigheter utbyta känslig och sekretessklassad information digitalt på ett säkert sätt. Sedan en kort tid tillbaka är det möjligt att ansluta till tjänsten.
1177 Vårdguiden - främsta valet för hälsoråd kring covid-194.5.2021 14:23:58 CEST | Pressmeddelande
Den som är orolig för sin egen eller någon annans hälsa på grund av covid-19, vänder sig i första hand till 1177 Vårdguiden för att få råd. 1177 Vårdguiden är regionernas samlade kanaler och erbjudanden till invånarna, som i stort sett alla känner till och allt fler vänder sig till som ett första steg då de behöver vägledning. Under 2020 gjordes 175 miljoner besök och nära 100 miljoner inloggningar på 1177.se.
Ineras årsrapport för 202015.4.2021 09:14:18 CEST | Pressmeddelande
Nu är Ineras årsrapport för 2020 publicerad. Året präglades av covid-19-pandemin som har påverkat alla runt om i världen och på flera sätt även Inera. I årsrapporten summerar vi vad som hände på Inera under året, bland annat i de två affärsområdena, 1177 Vårdguiden och Infrastruktur och arkitektur men även vad vi gjort inom kommunområdet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum