Tidningsutgivarna

Info: 29 medieföretag går med i TU

TU välkomnar 29 nya medlemmar Tidningsutgivarnas styrelse har i dag röstat in 29 nya medlemsföretag. ”TU välkomnar medieföretag som står bakom föreningens ändamål"

TU är sedan 1898 branschorganisation för svensk dagspress och ska ”värna mediernas frihet och anseende, allmänhetens rätt till information samt den grundlagsfästa tryck- och yttrandefriheten”. Victoria Svanberg som representerar NWT gruppen är ordförande för TU:

”Tidningsutgivarna vill stärka och värna grundläggande värderingar om ett demokratiskt och öppet samhälle och vi välkomnar medieföretag som vill engagera sig i viktiga branschfrågor.”

Bland de nya medlemmarna finns bland annat flera digitala nyhetsmedier och gratistidningar:

Alinea Förlag, Bonnier Business Media Sales, Bonnier Business Media Sweden, Bonnier Business Press, Bonnier Magazines & Brands, Bonnier News, Bonnier News Group, Bulletin, Dagens Media i Sverige, Dagens Samhälle Insikt, Din Lokaltidning i Gästrikland, Fastighetsnytt Förlag, Finwire, Hakon Media, Kvartal, LO Mediehuset / Arbetet, Marieberg Media, Nim Distribution i Skåne, Nyheter 24, Omni, Per Texta Förlag, Tidningen Byggindustrin, Placera Media, Oskarshamns-Nytt, Realtid Media, Sveagruppen Media, Trobar, Vad Vi Vet Media och Warma Group

Victoria Svanberg igen:

”TU verkar för att säkerställa tillgång till god journalistik i hela landet och är en viktig aktör in diskussioner om exempelvis regleringen av techjättar, postutdelning av morgontidningar, medie- och presstödsfrågor samt hot och hat riktat mot journalister.”

Mer info

Victoria Svanberg, ordförande: victoria.svanberg@nwt.se

Thomas Mattsson, tf vd: thomas.mattsson@tu.se

Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Följ Tidningsutgivarna

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna