Inför ny lag om e-faktura: stor osäkerhet bland företagare

Den 1 april i år blir det lag på att fakturera offentliga verksamheter elektroniskt. Nu krävs det en ökad medvetenhet bland Sveriges företagare för att inte riskera att gå miste om affärer. Pappersfakturor, inskannade fakturor och PDF-filer kommer inte längre att vara tillåtna.

Anna Elverheim nytillträdd styrelseordförande i nätverket för elektroniska affärer (NEA) och Hogias e-fakturaexpert

–  I Sverige genomför ungefär 200 000 privata företag och organisationer offentliga affärer och med bara några dagar kvar till att lagen träder i kraft ser vi att det finns ett stort behov av information och en ökad medvetenhet bland företag. Många vet inte vad förändringen innebär och vad som krävs för att leva upp till gällande lagkrav, berättar Anna Elverheim som är nytillträdd styrelseordförande i nätverket för elektroniska affärer (NEA) och tillika Hogias e-fakturaexpert.

Anna har via NEA varit drivande i att få fram den lagstiftning om obligatorisk e-faktura som nu träder i kraft. Lagen gäller alla inköp till följd av offentlig upphandling. Små belopp och direktupphandling undantas inte. NEA:s arbete har bland annat varit att synliggöra och undanröja hinder för att förenkla företags möjligheter att införa e-fakturering.

–  Det finns idag inga tekniska hinder för företag att börja fakturera elektroniskt, berättar Anna. Men det finns en tröskel bland framförallt små och medelstora företag i att ta klivet över till e-faktura när man endast hanterar ett fåtal fakturor per år, berättar Anna.

– När arbetet väl är gjort upplever företag oavsett storlek stora fördelar med att arbeta digitalt. Främst innebär det ett säkrare och effektivare sätt att hantera fakturor, men en e-faktura betyder också kortare betaltider och lägre administrativa kostnader, vilket är positivt för företagens likviditet.

1,4 miljarder fakturor hanteras årligen i Sverige

– I Sverige skickas uppskattningsvis närmare en miljard fakturor fortfarande i pappersformat. Om vi istället skickar fakturorna elektroniskt skulle vi slippa ett utsläpp av 37 000 ton koldioxid per år från distribution av alla dessa brev och ytterligare koldioxidutsläpp från pappersproduktionen, berättar Anna.

De nordiska länderna Norge, Danmark och Finland ligger långt före Sverige i utvecklingen där siffrorna pekar på över 70 procent e-fakturor. Genom lagstiftning inom hela eller delar av offentlig sektor, och bra infrastruktur för att skicka och ta emot elektroniska fakturor har de drivit fram utvecklingen av e-faktura inom såväl den offentliga sektorn, som i det privata näringslivet.

– Våra grannländer har lyckats väl och nu är det dags för svenska företag att bli mer digitala. Att börja e-fakturera är enkelt och miljövinningen är stor. Börja med att ringa leverantören av ekonomi- eller faktureringssystem för att höra vad de rekommenderar för lösning, avslutar Anna.

Nätverket för Elektroniska Affärer (NEA) är en oberoende intresseorganisation som verkar för ökad användning av e-affärer. I organisationen finns medlemmar representerade både från näringslivet och offentlig verksamhet. För mer information www.nea.nu

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se

* Uppgifter om antalet företag som genomför offentliga affärer kommer från rapporten: Statistik om offentlig upphandling 2018.

Uträkningen av utsläpp koldioxid baseras på PostNords uppgifter om koldioxidutsläpp per försändelse: Års- och hållbarhetsredovisning 2015.

Hogia blir leverantör till det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier16.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier Ltée (CTMA) har nu driftsatt sitt nya boknings- och biljettsystem BOOKIT från Hogia Ferry Systems. Avtalet undertecknades hösten 2020. CTMA trafikerar flera rutter i provinsen Quebec, bland annat en linje mellan ön Prince Edward och ögruppen Madeleine, en kryssningslinje från Montréal till ögruppen Madeleine och ett fraktfartyg som betjänar öarna. CTMA har tre färjor som trafikerar de olika linjerna.

Ny funktion från Hogia automatiserar rapportering av farligt avfall till Naturvårdsverket9.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan november 2020 är det krav på att rapportera in farligt avfall till Naturvårdsverkets elektroniska avfallsregister. Det ger Naturvårdsverket och tillsynsmyndigheter en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet. Nu lanserar Hogia en funktion som automatiserar rapporteringen till Naturvårdsverket. Förutom att spara mycket tid minskar den även risken för fel.

Hogia levererar trafikinformationssystem till Region Västmanland20.5.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hogia har vunnit en upphandling med Region Västmanland om att leverera ett system för trafikinformation för hela regionens busstrafik. Hogias system kommer att utgöra navet i verksamheten och förse trafikledning, förare och resenärer med en komplett bild av kollektivtrafiken i realtid, men även kunna leverera prognoser. Varje dag görs 38 000 resor med kollektivtrafiken i Västmanland.

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.

Hogia och Kivra i gemensamt initiativ för Agenda 203024.2.2021 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2018 samarbetar Hogia och Kivra för att verka för en hållbar samhällsutveckling. En del av intäkterna från den gemensamma distributionstjänsten doneras till hållbarhetsprojekt inom IT och entreprenörskap. Nu höjs ambitionsnivån och de båda företagen blir global partner till den ideella organisationen Reach for Change. Målet är att utöka organisationens verksamhet så att effekten av stödinsatserna tiodubblas och når 30 miljoner barn till 2030.