Inför valet - Djurens Rätts ordförande besöker Helsingborg

Riksdagsvalet närmar sig med stormsteg. Torgskyltarna har dragits fram från dammiga förråd och marknadsföringsbudgeten i sociala medier glöder. Men få valbudskap handlar om det som 39 % av befolkningen tycker är viktigt vid val av parti - nämligen djuren. Därför åker Djurens Rätts riksordförande Camilla Bergvall på turné runt om i landet för att prata om just djurpolitik. Första stoppet blir i Helsingborg.

Djurens Rätts riksordförande Camilla Bergvall besöker Helsingborg. Foto: Jacob Grange

– Det är oroväckande att så många partier är i ofas med sina väljare som vill se högre ambitioner för djuren i politiken, men det finns också flera goda exempel, berättar Camilla Bergvall.

Den 22 augusti föreläser hon i Folkets Hus om det som inte tas upp i partiledardebatterna. Camilla Bergvall guidar åhörarna igenom de viktigaste djurfrågorna just nu och presenterar Djurens Rätts partigranskning. Vad vill partierna egentligen? Och vad har de gjort för djuren de senaste fyra åren? Besökarna får också chansen att ställa sina frågor om djurpolitik och djurrätt efter föreläsningen.

Camillas eget engagemang för djuren tog fart under hennes uppväxt i Helsingborg och växte sig starkare medan hon var ordförande i Djurens Rätts lokalavdelning i staden under flera år.

– Det ska bli så roligt att få prata med Helsingborgarna om frågor som jag vet ligger dem varmt om hjärtat. Det är dags att djuren får sin röst hörd även i politiken, avslutar Camilla Bergvall.

Mer information:
Föreläsning “Vem har bäst politik för djuren?”
Måndag 22 augusti klockan 18.30, Folkets Hus, Södergatan 65.
Fri entré, ingen föranmälan krävs.
Föreläsningen arrangeras i samarbete med ABF Helsingborg.

Hela turnéplanen finns här.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad globalt för de djur som är flest och har det sämst. Är sedan 1882 Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 50 000 medlemmar.

Kartläggning visar omfattande lidande på Atrias kycklingslakteri i Sölvesborg20.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Atria Sverige AB har det tredje största slakteriet för kycklingar i Sverige och säljer kycklingkött under varumärkena Lagerbergs och Lönneberga. Under 2021 har Atria haft stora problem med klämda vingar, allvarliga frätskador på kycklingarna och hög dödlighet i transporter till slakteriet, men också skållning av levande kycklingar. Detta visar Djurens Rätts nya kartläggning.