Information med anledning av svenska spelare i KHL

Svenska Ishockeyförbundet vill informera om sitt ställningstagande angående möjligheten för svenska spelare i KHL att medverka i landslagsspel.

Efter att Ryssland på det mest förskräckliga och avskyvärda sätt invaderat Ukraina har det ställts frågor om KHL-svenskars möjlighet till uttagning i landslagsspel. Svenska Ishockeyförbundet tar kraftigt avstånd från Rysslands invasion av Ukraina och även av den propaganda för kriget som förts genom KHL som liga.

- Vi har konstaterat att den ryska staten har använt KHL som ett propagandaverktyg och det har eskalerat under slutspelet, något vi tar kraftigt avstånd från. Från Svenska Ishockeyförbundets sida går vi i den riktning att spelare som väljer att spela i KHL nästa säsong därmed inte kommer att vara uttagningsbara till våra landslag, men beslutet ska formellt tas av vår förbundsstyrelse efter säsongen, säger Johan Stark, generalsekreterare för Svenska Ishockeyförbundet.

- Vi vet att den här säsongen har varit utmanande för spelare i KHL och situationen är möjligen något mer komplex än vad man kan tro. Vi har varit i kontakt med svenska spelare med KHL-kontrakt för att ge råd och stöttning och vi inväntar även IIHF:s beslut gällande regelverk för internationella transfers. Men det vi nu kan konstatera är att ingen av de spelare som deltagit under slutspelet i KHL är aktuella för VM-turneringen i Finland, säger Olof Östblom, tävlingschef för Svenska Ishockeyförbundet.

Svenska Ishockeyförbundets styrelse kommer att ta ett policybeslut som kommer att gälla inför säsongen 2022/2023.