Information om den pågående serieutredningen

Med anledning av den senaste tidens diskussioner både inom ishockeyn och i olika medier finns det anledning att förtydliga hur processen för den pågående serieutredningen ser ut framöver.

Det finns ett stort och utbrett engagemang för frågor som rör serier och, inte minst, upp- och nedflyttning mellan serierna på den högsta nivån inom ishockeyn. Det är i grunden positivt för svensk ishockey och visar vilken stark ställning ishockeyn har hos gemene man i Sverige. Utifrån detta finns anledning att informera mer ingående om hur processen för den s.k. Serieutredningen ser ut framöver.
Vid Svenska Ishockeyförbundets årsmöte, förbundsmötet, i juni 2017 beslutades om en ny strategisk plattform för svensk ishockey. Den strategiska plattformen pekar ut riktningen för svensk ishockey de närmaste åren med en gemensam vision om att svensk ishockey ska bli Sveriges mest engagerande idrott. Vi lever i en värld som konstant förändras och vi har den tydliga ambitionen att ligga i framkant för att fortsatt vara en ledande idrott i Sverige och bibehålla högsta internationella klass. I detta perspektiv har förbundsstyrelsen beslutat att också se över hur seriestruktur och upp- och nedflyttning mellan serierna ska bidra till att vi når vår vision.
Den strategiska plattformen utgör ett grundfundament i utredningens direktiv. Direktiven lägger tydligt fast att möjligheten till avancemang och risken för degradering beroende av sportsligt resultat fortsatt är ett grundfundament i den svenska ishockeymodellen. Det betyder i praktiken att inga ligor kommer att stängas.
Seriestruktur och mekanismer för upp- och nedflyttning inom elitnivån i svensk ishockey bör vid jämna mellanrum ses över och vid behov förändras. Vi behöver vara beredda att göra de förändringar som krävs för att vår elitishockey på herrsidan ska bli ännu starkare och engagera ännu fler live både i våra arenor och digitalt framför TV, läsplatta eller telefon. Nu arbetar utredaren Ola Lundberg i slutskedet av sin utredning och så här ser processen framöver ut.
- Utredningen presenteras. Utredaren presenterar sitt förslag på Svenska Ishockeyförbundets ordförandekonferens i Stockholm den 23 november 2018. Innan dess kommer inte några förslag att presenteras eller på något sätt att kommuniceras. På ordförandekonferensen deltar förutom förbundsstyrelsen ordföranden i de 22 hockeydistrikten, ordföranden i de 14 SHL-föreningarna samt ordförande i ligaorganisationerna Svenska Hockeyligan, Svenska Damhockeyligan, Hockeyallsvenskan och Hockyettan.
- Remiss. Efter ordförandekonferensen kommer utredningen i sin helhet att skickas ut på remiss till distrikt, berörda ligaorganisationer och föreningar där förbundsstyrelsen gärna ser att de som har synpunkter, tankar och idéer inkommer med dem under remisstiden. Remisstiden kommer att framgå när utredningen skickas ut.
- Förslag till förbundsmötet 2019. Efter att remisstiden gått ut kommer alla synpunkter att samlas ihop och utifrån bl.a. dessa kommer förbundsstyrelsen att formulera sitt förslag till eventuellt nytt seriesystem och mekanismer för upp- och nedflyttning mellan serierna till förbundsmötet 15 juni 2019.
- Beslut. Vid förbundsmötet ska svensk ishockey besluta om hur seriesystemet och mekanismer för upp- och nedflyttning ska se ut. Möjligheten till avancemang och risken för degradering beroende av sportsligt resultat fortsatt är ett grundfundament i den svenska ishockeymodellen. Det betyder i praktiken att inga ligor kommer att stängas.
- Eventuella förändringar träder i kraft tidigast till säsongen 2020/2021.

Anders Larsson, ordförande för Svenska Ishockeyförbundet
Anders Källström, ordförande för Svenska Hockeyligan
Håkan Svensson, ordförande för Hockeyallsvenskan
Ronnie Glysing, ordförande för Hockeyettan

Fakta:
Svenska ishockeyförbundet (SIF) är huvudorganisation för svensk ishockey, vilket betyder att SIF ansvarar för och beslutar om ishockeyns tävlingsregler och seriestruktur, liksom utdelandet av svenskt mästerskap (SM). Ett förslag om ett nytt seriesystem och mekanismer för upp- och nedflyttning ska därför beslutas på Svenska ishockeyförbundets förbundsmöte den 15 juni 2019. Innan utredningen i sin helhet presenteras den 23 november, kommer inte några förslag att redogöras för eller på annat sätt kommuniceras. När utredningen väl har presenterats kommer den att göras tillgänglig för media och alla intresserade.

Licensnämnden ges möjlighet att bevilja ett andra dispensår12.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Ishockeyförbundet meddelar idag att en översyn av licensregelverket för samtliga ligor ska genomföras inför säsongen 2025/2026. Med anledning av det har Förbundsstyrelsen beslutat att möjliggöra för licensnämnden att besluta om ett andra dispensår avseende klubbars ekonomi. Enligt licensnämndens regler kan en förening beviljas ett dispensår under en femårsperiod. I och med styrelsens beslut kan nu ett andra dispensår beviljas under en femårsperiod. Beslutet har föregåtts av dialog med de fyra ligaorganisationerna SDHL, SHL, HockeyAllsvenskan och Hockeyettan, som samtliga står bakom beslutet. – Med tanke på det utmanande omvärldsläget de senaste åren, med bland annat en pandemi och stark inflation i ekonomin, har ett behov av översyn av licensreglerna och kravet på eget kapital uppkommit. Ett dispensår innebär inte friår, utan det finns dispensregler som bland annat innebär att man ska kunna uppvisa en rimlig plan för att komma tillrätta med eventuella ekonomiska trångmål, säger