Information om internationell idrott och rådande säkerhetsläge

Just nu finns en osäkerhet och oro kopplat till säkerhetsläget mellan Ryssland och Ukraina. Läget kan komma att påverka flera idrotters möjligheter att delta i matcher, tävlingar och/eller mästerskap.

– Idrotten är en bro mellan människor och en nationell och internationell mötesplats men självklart påverkas möjligheterna av det internationella säkerhetsläget. Vår gemensamma prioritering är att måna om säkerheten för alla aktiva och ledare i första hand oavsett om det gäller svenska aktivas deltagande internationellt eller andra länders aktiva och ledares deltagande här i Sverige. Det är viktigt att internationella förbund nu och framåt tar kloka beslut om tävlingar och mästerskap i berörda länder, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet.

Idrottsrörelsen beslutade 2015 om de internationella riktlinjer för svensk idrott som gäller idag och som innehåller ställningstaganden för hur idrottsrörelsen ska agera, delta och påverka internationellt.

Här finns “Internationella riktlinjer för svensk idrott”

Specialidrottsförbund beslutar själva om deltagande vid internationella evenemang vid säkerhetsrisk på grund av krigstillstånd, naturkatastrof eller dylikt. Gällande avrådan från att resa till något land hänvisas till Utrikesdepartementets rekommendationer.

Här finns information om länder som utrikesdepartementet avråder från resa till

Riksidrottsförbundet följer utvecklingen vad gäller konflikten mellan Ryssland och Ukraina, regeringens beslut och hur säkerhetsläget kan komma att påverka idrotten. Riksidrottsförbundet finns som stöd till idrottsrörelsen.

För stöd kontakta

Marie Denitton
Samordnare Internationellt arbete Riksidrottsförbundet
marie.denitton@rfsisu.se

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.