Information om mikroplaster från bildäck når inte fram till konsumenterna

Fordonsdäck är den största källan till utsläpp av mikroplaster, visar rapporter från bland annat Svenska Miljöinstitutet, IVL. Nyligen har regeringen gett Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i uppdrag att analysera konsekvenserna av utsläppen. Men trots den ökade kunskapen inom området på senare år når informationen om mikroplaster inte fram till dem som har behov av den, bilägare och konsumenter.

– Den som köper nya bildäck får ingen information alls om hur deras val kan påverka mängden mikroplaster som sprids i naturen, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Som information vid köp av däck finns en särskild dekal framtagen, EUs däckmärkning. Den ger information om däckets egenskaper vid vått väglag, däckets rullmotstånd och annat som kan påverka bränsleförbrukningen. Däremot får konsumenter ingen information om exempelvis däckens livslängd.

– Konsumenter är väldigt bra på att ta till sig av olika miljöargument. Om däck som slits långsammare ger ifrån sig en lägre andel mikroplaster per mil tror jag många skulle välja att köpa dem, säger Carl-Erik Stjernvall.

Tester i M Sveriges medlemstidning Motor visar också att den ekonomiska skillnaden mellan olika däck inte alltid är så stor, och att ett däck med längre livslängd kan vara bättre för plånboken, trots ett högre pris.

Vid en jämförelse i årets sommardäcktest visar det sig att ett däck som kostar 950 kronor kan köras i 2 900 mil medan ett däck som kostar 26 procent mer, 1 200 kronor, kan användas i hela 3 900 mil, alltså nästan 35 procent längre.

Det är alltså inte säkert att däck som har ett lägre utsläpp mikroplaster per mil kostar mer än däck som slits snabbare, något som talar för goda möjligheter att minska utsläppen genom att välja rätt däck.

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.