Infrastrukturminister Tomas Eneroth talar i Halland på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationell företrädare talar infrastrukturminister Tomas Eneroth i Halland.

– På årets bästa dag – första maj – samlas socialdemokrater över i hela landet för att demonstrera. I år under parollerna Sverige kan bättre och Alla folks frihet. Det handlar förstås om vår övertygelse att det är med gemensamma krafter som vi kan lösa samhällsproblem och för att visa vår solidaritet med människorna i Ukraina. Tillsammans står vi starka, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Varberg och Halmstad talar infrastrukturminister Tomas Eneroth.

– På första maj samlas vi inför valrörelsen. Det blir startskottet för att bygga ett stolt Varberg som håller ihop, säger Jeanette Qvist, oppositionsråd (S).

Tid och plats Varberg

11.00 Societetsparken

– Äntligen kan vi samlas för ett fysiskt första maj firande. Med ett alliansstyre i Halmstad sedan 2006 har det blivit tydligare än någonsin att vi behöver ta tillbaka den demokratiska kontrollen i välfärden. Efter flera år av privatiseringar behöver vi nu se till att stoppa vinstjakten inom välfärden i Halmstad, säger Arber Gashi, ordförande för Socialdemokraterna i Halmstad.

Tid och plats Halmstad

15.00 Norre Katts park

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Sebastian Ghafari, försteombudsman Socialdemokraterna Halland, sebastian.ghafari@socialdemokraterna.se, 070-7976508

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-7002683

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.