Infrastruktursatsningar är en motor för bostadsbyggande

Sverige behöver helt nya städer en bit utanför storstäderna. Det menar Göran Cars, professor i stadsplanering vid Kungliga Tekniska Högskolan, som på uppdrag av Sveriges Byggindustrier tagit fram en tankeartikel om infrastruktursatsningar som motor för framtida bostadsbyggande.

”Bortsett från produktionsstöd och subventioner till enskilda hushåll är infrastrukturinvesteringar ett tredje sätt att få igång byggandet. Inte minst spårbunden trafik kan göra platser som i dag upplevs som oattraktiva mer tillgängliga. Där finns en stor potential”, kommenterar Lars Redtzer, infrastrukturansvarig på Sveriges Byggindustrier.

Trafikverket fick i mars uppdraget att upprätta ett förslag till en nationell trafikslagsövergripande plan för perioden 2018 till 2029. En nyckelpunkt i regeringens direktiv är att räkna på förutsättningarna för bostadsbyggande i varje större infrastrukturprojekt.

”Beslut om den nationella planen fattas nästa vår. Då måste samhälls- och bostadsnyttor väga tyngre i planerna för nya infrastruktursatsningar. Att så blir fallet behöver regeringen följa upp mycket noggrant.”, fortsätter Lars Redtzer.

Politiskt kan det vara nödvändigt att tydligare skilja på drifts- och investeringskostnader i statsbudgeten. Avyttring av viss statlig infrastruktur är en tänkbar finansieringslösning.

”Befolkningstillväxten, bristen på bostäder och behovet av en minskad miljöbelastning är akuta samhällsutmaningar. Om vi inte lyckas låsa in statliga pengar till infrastruktursatsningar blir målet på 700 000 påbörjade bostäder fram till 2025 svårt att nå”, avslutar Lars Redtzer.

Sveriges Byggindustrier arrangerade på tisdagen ett seminarium med anledning av Göran Cars tankeartikel. Bland deltagarna fanns trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith (MP), Ola Johansson (C), bostadspolitisk talesperson, och Mats Rönnbo, utvecklingsdirektör Skanska.

För ytterligare information, kontakta gärna Björn Wellhagen, näringspolitisk chef och ansvarig bostadsfrågor Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org eller Lars Redtzer, ansvarig infrastruktur Sveriges Byggindustrier 072 538 02 10, lars.redtzer@bygg.org

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.