Infrastruktursatsningar är en motor för bostadsbyggande

Sverige behöver helt nya städer en bit utanför storstäderna. Det menar Göran Cars, professor i stadsplanering vid Kungliga Tekniska Högskolan, som på uppdrag av Sveriges Byggindustrier tagit fram en tankeartikel om infrastruktursatsningar som motor för framtida bostadsbyggande.

”Bortsett från produktionsstöd och subventioner till enskilda hushåll är infrastrukturinvesteringar ett tredje sätt att få igång byggandet. Inte minst spårbunden trafik kan göra platser som i dag upplevs som oattraktiva mer tillgängliga. Där finns en stor potential”, kommenterar Lars Redtzer, infrastrukturansvarig på Sveriges Byggindustrier.

Trafikverket fick i mars uppdraget att upprätta ett förslag till en nationell trafikslagsövergripande plan för perioden 2018 till 2029. En nyckelpunkt i regeringens direktiv är att räkna på förutsättningarna för bostadsbyggande i varje större infrastrukturprojekt.

”Beslut om den nationella planen fattas nästa vår. Då måste samhälls- och bostadsnyttor väga tyngre i planerna för nya infrastruktursatsningar. Att så blir fallet behöver regeringen följa upp mycket noggrant.”, fortsätter Lars Redtzer.

Politiskt kan det vara nödvändigt att tydligare skilja på drifts- och investeringskostnader i statsbudgeten. Avyttring av viss statlig infrastruktur är en tänkbar finansieringslösning.

”Befolkningstillväxten, bristen på bostäder och behovet av en minskad miljöbelastning är akuta samhällsutmaningar. Om vi inte lyckas låsa in statliga pengar till infrastruktursatsningar blir målet på 700 000 påbörjade bostäder fram till 2025 svårt att nå”, avslutar Lars Redtzer.

Sveriges Byggindustrier arrangerade på tisdagen ett seminarium med anledning av Göran Cars tankeartikel. Bland deltagarna fanns trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith (MP), Ola Johansson (C), bostadspolitisk talesperson, och Mats Rönnbo, utvecklingsdirektör Skanska.

För ytterligare information, kontakta gärna Björn Wellhagen, näringspolitisk chef och ansvarig bostadsfrågor Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org eller Lars Redtzer, ansvarig infrastruktur Sveriges Byggindustrier 072 538 02 10, lars.redtzer@bygg.org

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.