Inga bevattningsförbud i Uppsala inför sommaren

Inför sommaren är nivåerna i Uppsalas grundvattentäkter normala, och i dagsläget det inte aktuellt med något bevattningsförbud. Men förutsättningarna kan snabbt förändras.

– Uppsala har haft låga grundvattennivåer flera år i rad på grund av långa perioder med mer värme och mindre nederbörd än normalt. Får vi en varm sommar där många använder dricksvattnet till att vattna gräsmattor och fylla pooler kan vattenläget snabbt bli ansträngt, säger Bertil Lustig, chef på dricksvattenavdelningen, Uppsala Vatten.

Det kalla vädret och nederbörd i form av snö under januari-februari i år gav bra förutsättningar för grundvattenbildning och vårflod senare i säsongen än under 2020, då vårflödet inträffade tidigt i mars. Det varma vädret som följde den kalla perioden gjorde dock att snömagasinet försvann mycket snabbt och vårflödet kom ännu tidigare.

Torrt väder under mars och april har gjort att grundvattenbildning sedan dess har varit svag och grundvattennivåerna har sjunkit. Nederbörden i maj har lett till tillfälligt stigande grundvattennivåer. Grundvattennivåerna och trenderna är mycket lik situationen under 2020 och det bedöms sannolikt att grundvattennivåerna håller sig omkring medel i de flesta vattentäkter.

– Nu under sommarmånaderna tar den rika växtligheten i princip allt vattnet när det regnar, så vi har i princip ingen påfyllning av grundvattennivåerna just nu. Det är alltså inte regnet som påverkar grundvattennivåerna nu på sommaren utan vår konsumtion av dricksvatten. Om vi hjälps åt att ha en smart användning så räcker dricksvattnet till alla och förhoppningsvis klarar vi oss utan förbud. En smart och enkel lösning för varje hushåll är att redan nu sätta ut en regntunna och samla regnvatten för att vattna med, säger Bertil Lustig, chef på dricksvattenavdelningen, Uppsala Vatten.

Grundvattennivåer ort för ort

Område  Nivå i vattentäkt
Uppsala stad     NORMAL
Vattholma     NORMAL
Lövstalöt-Bälinge  NORMAL
Knutby NORMAL
Storvreta NORMAL
Lejsta-Gåvsta-Tibble NORMAL
Ramstalund      NORMAL
Vänge NORMAL
Björklinge-Skuttunge-Läby NORMAL
Järlåsa NORMAL
Skyttorp NORMAL

Så funkar dricksvattnet i Uppsala kommun

I Uppsala tar vi till största del grundvatten från Uppsalaåsen och Vattholmaåsen för att producera dricksvatten. Grundvatten är vatten som finns i marken och det bildas av nederbörd.

De stora vattenverken i Uppsala stad försörjer förutom Uppsala stad även Gunsta och Länna med dricksvatten. Men det finns även många mindre vattentäkter i våra kransorter. Lövstalöt-Bälinge, Björklinge-Skuttunge-Läby, Järlåsa, Vänge, Ramstalund, Storvreta, Vattholma, Skyttorp, Lejsta-Gåvsta-Tibble och Knutby försörjs med dricksvatten från lokala vattentäkter.

Vattentäkterna är olika stora. Stora vattentäkter har större lagringskapacitet och påverkas inte lika snabbt av nederbörd, till skillnad från små magasin som reagerar snabbare på mängden nederbörd.

Exempel på en stor vattentäkt är den i Uppsala stad, som är mindre känsligt för variationer i mängden nederbörd. Många av vattentäkterna i kommunens kransorter är små vattentäkter och påverkas snabbt av variationer i mängden nederbörd.

De olika vattentäkterna sitter inte ihop med varandra. Det är därför det kan vara bevattningsförbud på olika orter i kommunen – de får helt enkelt inte sitt dricksvatten från samma vattentäkt.