Inga-Britt Ahlenius och Patrik Oksanen till SvD

Svenska Dagbladet värvar Inga-Britt Ahlenius och Patrik Oksanen som kolumnister på ledarsidan. ”Det är två tunga namn och personligheter vi nu kan låta våra läsare ta del av. Jag är övertygad om att de båda, med sin erkända kunskap och integritet, kommer att ge värdefulla perspektiv på samhällsdebatten och på olika sätt tillföra något unikt till Svenska Dagbladet”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
Inga-Britt Ahlenius blir en del av Svenska Dagbladets ledarsida. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Inga-Britt Ahlenius behöver knappast någon presentation. Hon gjorde sig känd för den breda allmänheten som en tuff och orädd generaldirektör och chef för Riksrevisionsverket och senare som undergeneralsekreterare i FN, chef för avdelningen för utvärdering, revision och undersökningar.

Nu blir hon en del av Svenska Dagbladets ledarsida.

– Jag har mycket stor respekt för den intellektuella spänst och den oräddhet att spräcka åsiktskorridoren som präglar ledarsidan. Det känns mycket uppfordrande med detta krävande sällskap alldeles i närheten, säger hon.

Inga-Britt Ahlenius är starkt präglad av många år i kritiskt granskande verksamheter, något som hon själv tror kommer att lysa igenom i hennes kolumner.

Patrik Oksanen är även han ett känt namn, om än från en annan del av det granskande samhället, journalistiken. Under sin tid som politisk redaktör på Hudiksvalls Tidning utmärkte  han sig som en av Sveriges främsta och kunnigaste när det gäller säkerhetspolitik, försvarsfrågor och tilltagande informationskrig, inte minst avseende Ryssland.

– Förhoppningsvis kan jag tillföra perspektiv som bidrar till förståelse av vår tid i ett brett säkerhetspolitiskt perspektiv. Sverige befinner sig i en gråzon mellan krig och fred, något som Säpo och MUST konstaterat tidigare, och det ställer helt andra krav på oss och vårt samhälle än vad vi är vana med efter det senaste kvartsseklet, säger Patrik Oksanen, som publicerar sin första kolumn på lördag.

Inga-Britt Ahlenius gör premiär den 15 oktober.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se

Patrik Oksanen värvas till Svenska Dagbladets ledarsida. Hans första kolumn publiceras på lördag. Foto: Malin Hoelstad/SvD