”Inga hyresgäster ska sägas upp på grund av Corona-krisen”

Den kommunala socialtjänsten bör kunna ge försörjningsstöd till hyresgäster som fått betalningssvårigheter i samband med Corona-krisen. Det menar Anders Nordstrand, VD för Sveriges Allmännytta, och föreslår därtill flera insatser av branschen själv.

Corona-pandemin innebär hårda påfrestningar på sjukvård, företag och samhällsekonomin. När tusentals människor permitteras från sina jobb och restauranger, kulturinstitutioner och företag tvingas stänga eller hålla igen verksamheten, hamnar många människor plötsligt i en situation där privatekonomin inte räcker till. Det kan leda till svårigheter att betala hyran för vissa hyresgäster.

- Sveriges allmännyttiga bostadsbolag är fast beslutna om att inga hyresgäster ska behöva sägas upp av den anledningen. Det är den kommunala socialtjänsten som ansvarar för att enskilda får den hjälp de behöver, till exempel genom försörjningsstöd, för att kunna betala hyran, säger Anders Nordstrand.

Staten har beslutat om stöd för att upprätthålla hushållens inkomster, men Anders Nordstrand menar att den extraordinära situationen innebär att någon form av riktat statligt stöd kan komma att behöva införas, till exempel i form av ett tillfälligt bostadsbidrag.

- Som fastighetsägare ser vi dessutom över vilka insatser vi kan göra för att hjälpa hyresgäster klara sig igenom krisen. Det kan exempelvis handla om att göra det möjligt att ta hyran på avbetalning under en begränsad tid, eller att avvakta så långt det är möjligt med att driva hyreskrav till inkasso.

Jesper Liveröd, pressansvarig
070-7212011
jesper.liverod@sverigesallmannytta.se

Jesper Liveröd, pressansvarig
070-7212011
jesper.liverod@sverigesallmannytta.se

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/
Sveriges Allmännytta, tidigare SABO, är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag. Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Tusentals nya sommarjobb i Allmännyttan under krisen24.6.2020 11:56:18 CESTPressmeddelande

Arbetsförmedlingen meddelar att antalet anmälda sommarjobb till platsbanken nära halverats under 2020 jämfört med 2019. Coronakrisen har gjort att många branscher och delar av välfärdssektorn inte har möjlighet att erbjuda lika många sommarjobb i år. Men hos de allmännyttiga bostadsbolagen är läget annorlunda. Runt om i landet satsar många bostadsbolag på att öka mängden sommaruppdrag ordentligt, med tusentals fler sommarjobb som erbjuds ungdomar.

Blekingeföretag vinner storuppdrag för bostadsbyggande1.6.2020 10:27:24 CESTPressmeddelande

Blekingeföretaget JSB Construction är en av tre vinnare i Sveriges Allmännyttas upphandling av ett nytt ramavtal för nästa generations Kombohus. Det populära typhuskonceptet för hyreslägenheter har de senaste åren gett tiotusen nya lägenheter runtom i Sverige, till 25 procent lägre kostnader, och JSB har varit med ända från början. Den nya generationen Kombohus bedöms kunna ge 25000 nya bostäder och pressa priserna i byggbranschen.

Bostadsbyggandet uppåt - tack vare förenklat byggkoncept15.5.2020 08:11:22 CESTPressmeddelande

Kombohusen, Sveriges Allmännyttas typhuskoncept med 25 procent lägre byggkostnader, har pressat tillbaka skenande byggpriser och resulterat i tusentals nya bostäder med lägre hyror för hyresgästerna. Var femte bostadsbolag i Sverige hade inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus. Det framgår av en ny rapport som granskat tio år med Kombohusen, genomförd av konsultföretaget Tyréns på uppdrag av Sveriges Allmännytta.