Inga marginaler på rätt sida för Sverige

Sverige hade två svenskar med på kvällens finalpass under Brottnings-EM i Rumänien. Tappert kämpande svenskar gjorde allt i sin makt för att ta hem medaljerna och länge såg det ut som vi skulle få med oss minst en medalj till från EM men slutresultatet blev att Moa Nygren föll med 2-3 och Henna Johansson förlorade med alltid lika retfulla 2-2.

Moa Nygren som gjorde sitt första internationella mästerskap på seniornivå inledde finalen starkt mot föredetta världsmästaren Marianna Sastin, Ungern och tog en 1-0 ledning direkt i början. Dock kontrade Sastin omgående och vi hade ställningen 1-1 i paus. Direkt efter pausvilan fick ungerskan in ett dyk som resulterade i två poäng och en 1-3 ledning. Med knappa halvminuten kvar reducerade Nygren till 2-3 och med bara 10 sekunder kvar var hon även runt på ryggen men kunde inte därifrån få ner ungerskan på mage vilket hade resulterat i vinst. Moa Nygren slutar alltså på en mycket fin femte plats på EM 2019.

Henna johansson mötte den regerande världsmästaren Petra Olli, Finland i sin bronsmatch och startade matchen stabilt och Olli hade inte mycket att säga till om. I pausvilan hade Johansson tagit en 2-0 ledning genom en passivitet på finskan samt en pushout. Men Olli visade varför hon är en utpräglad mästerskapsbrottare när hon med bara 30 sekunder kvar av matchen dök ner djupt och fick tag om Johanssons fotled. Därifrån kunde Olli få ner Johansson på mage och passera runt på ryggen. Finlänskan fick två poäng och tog ledningen med 2-2 genom att ha tagit den sista poängen. När väl domaren blåste upp brottarna från parterr återstod det endast 10 sekunder vilket inte riktigt gav Henna johansson någon chans att ta tillbaka ledningen.

För våra herrar hade en tyngre dag. Zakarias Berg föll mot 2016 års olympiske mästare Davit Chakvedatze, Ryssland i första omgången och Alex Kessidis vann första matchen men föll i åttondelsfinal mot VM-tvåan från 2016; Cataraga, Moldavien. Ingen av svenskarna får chans på återkval imorgon.

Imorgon kliver resterande svenskar in i EM: Ardit Fazljija, 60 kg. Daniel Soini 67 kg. Simon Erlandsson 72 kg, Bogdan Kourinnoi 82 kg och Pontus Lund, 97 kg.