Inga Norwegiankunder strandsätts i Malmö – BRA erbjuder specialpris på flyg till Stockholm

Efter att Norwegian meddelat att de lägger ner flyglinjen mellan Malmö och Stockholm i februari: Nu erbjuder flygbolaget BRA specialpris till alla resenärer som påverkas av konkurrentens nedläggning.

Inga restriktioner

De som önskar, kan boka flygresa med BRA mellan Malmö och Stockholm Bromma flygplats från 498 kronor via www.flygbra.se/norwegian inom kort.

De som tidigare inte flugit med BRA, kommer att upptäcka en rad nyheter jämfört med andra flygbolag:

• Upp till 13 avgångar per vardag i vardera riktningen Malmö-Stockholm Bromma flygplats.
  • 93 % punktlighet (jan-sep 2019).
  • Sveriges nöjdaste medresenärer, för fjärde året i rad, enligt Svenskt Kvalitetsindex.
  • Störst benutrymme av alla inrikesflygbolag.
  • BRA är miljöcertifierade sedan 2009.
  • Alla CO2-utsläpp är alltid klimatkompenserade, utan extra kostnad.
  • Fossilfritt och palmoljefritt biobränsle från Finland i Miljö Class.
  • Incheckning som stänger 15 min innan avgång.
  • Alla bjuds på frukost innan kl. 09.
  • Alla bjuds på kaffe och snack efter kl. 09.
  • Valfri sittplats ombord på flyget.
  • På Bromma flygplats finns gott om valmöjligheter: lokaltrafik med SL från 45 kr, flygbuss och flygtaxi. Från nästa år även spårvagn.
  • Avstånd: 3,6 km till Solna Business Park, 8,9 km till Kista Science City och 8,9 km till Sergels torg.
  • Möjlighet att byta flyg från Bromma med BRA upp till 12 orter i Sverige; Umeå, Sundsvall, Åre/Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Kalmar, Göteborg, Visby, Ronneby, Sälen/Trysil.
  • Från nästa år möjligt att byta flyg även till: Örnsköldsvik, Oslo/Torp, Riga, Tallinn.
  • BRA flyger direkt från Malmö till: Visby och från nästa år även till Berlin.
  • Via BRA är det möjligt att bola flyg till Helsingfors via/från Stockholm Bromma.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.