Inga nya cykelregler – Transportstyrelsen går på M Sveriges linje

Det behövs inga regeländringar gällande omkörning av cykel, cykling i bredd eller cykling mot enkelriktat. Det är Transportstyrelsens slutsats efter att på regeringens uppdrag ha utrett frågorna. Vill man få fler att cykla bör man i stället förbättra infrastrukturen, såsom att bygga fler friliggande cykelvägar, konstaterar myndigheten.

– Vi välkomnar att Transportstyrelsen har lyssnat på våra synpunkter och nu går på vår linje. Cyklister och bilister måste kunna samsas på ett säkert sätt i trafiken. De regelförändringar som varit på förslag skulle ha inneburit försämrad framkomlighet samt ökad risk för konflikter och olyckor i trafiken, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Förslagen som har utretts skulle, om de blev verklighet, bland annat innebära att omkörning av cykel måste ske genom filbyte, att cykling i bredd ska medges som standard och att cyklister ska få cykla mot enkelriktat. Det är förslag som M Sverige motsätter sig.

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Fem stora risker i semestertrafiken22.6.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

Under sommaren passar många svenskar på att göra semesterresor med bil. De senaste åren har svemester, det vill säga turistande inom landet, varit en ökande trend. Sverige erbjuder många vackra turistvägar, sevärdheter och stränder, men den som ger sig ut på vägarna i sommar bör också tänka på de risker som finns i trafiken. Tony Gunnarsson, sakkunnig inom trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, listar fem saker att se upp med på semesterresan.