Ingela Lindh föreslås bli ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige

Ingela Lindh, tidigare stadsdirektör i Stockholms stad och vd för det kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem föreslås som ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige.

Ingela Lindh. Foto Peter Knutson.

Vid Fastighetsägarna Sveriges fullmäktige den 20 oktober väljs ny ordförande efter Lennart Sten som avböjt omval efter fyra år på posten. Nu är det klart att valberedningen föreslår Ingela Lindh som ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige.

Ingela Lindh var stadsdirektör i Stockholms stad 2016-2018 och dessförinnan vd i det kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem, ett av Sveriges största bostadsbolag, och har även arbetat som stadsbyggnadsdirektör i Stockholm.

– Med Ingela Lindh får Fastighetsägarna en ordförande med gedigna ledarerfarenheter från fastighetsägande och stadsbyggande men också från offentlig förvaltning och politik. Hon har arbetat med alla faser i en fastighets livscykel och har en unik samling perspektiv från sina olika yrkesroller, säger Stefan Ränk, valberedningens ordförande.

– När jag tackade ja till att bli föreslagen som ny ordförande för Fastighetsägarna var det för att jag ser att fastighetsbranschen har en viktig roll att spela i samhällsbyggandet och omstarten av Sverige, vilket jag hoppas kunna bidra till med mina erfarenheter och bygga vidare på det arbetet som redan görs, säger Ingela Lindh, föreslagen som ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige.

Val av ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige sker vid Fastighetsägarnas fullmäktigemöte den 20 oktober 2020.

Om Ingela Lindh

Ingela Lindh, (60 år) är utbildad arkitekt och arbetade från 1986 på olika privata arkitektkontor. Mellan åren 2016 och 2018 var hon stadsdirektör i Stockholms stad och mellan 2014 och 2018 biträdande stadsdirektör. Från 2009 och fram till utnämningen till biträdande stadsdirektör arbetade hon som vd i kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem, ett av Sveriges största bostadsbolag. Innan dess var hon tjänsteman och under nio år stadsbyggnadsdirektör i Stockholm stad. Ingela Lindh var under fem år i början av 1990-talet borgarrådssekreterare åt tre socialdemokratiska borgarråd i Stockholms stad.

Stefan Ränk
Ordförande valberedningen
Fastighetsägarna Sverige

Ingela Lindh. Foto Peter Knutson.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.

Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna26.5.2020 11:23:03 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.