Ingela Lindh föreslås bli ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige

Ingela Lindh, tidigare stadsdirektör i Stockholms stad och vd för det kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem föreslås som ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige.

Ingela Lindh. Foto Peter Knutson.

Vid Fastighetsägarna Sveriges fullmäktige den 20 oktober väljs ny ordförande efter Lennart Sten som avböjt omval efter fyra år på posten. Nu är det klart att valberedningen föreslår Ingela Lindh som ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige.

Ingela Lindh var stadsdirektör i Stockholms stad 2016-2018 och dessförinnan vd i det kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem, ett av Sveriges största bostadsbolag, och har även arbetat som stadsbyggnadsdirektör i Stockholm.

– Med Ingela Lindh får Fastighetsägarna en ordförande med gedigna ledarerfarenheter från fastighetsägande och stadsbyggande men också från offentlig förvaltning och politik. Hon har arbetat med alla faser i en fastighets livscykel och har en unik samling perspektiv från sina olika yrkesroller, säger Stefan Ränk, valberedningens ordförande.

– När jag tackade ja till att bli föreslagen som ny ordförande för Fastighetsägarna var det för att jag ser att fastighetsbranschen har en viktig roll att spela i samhällsbyggandet och omstarten av Sverige, vilket jag hoppas kunna bidra till med mina erfarenheter och bygga vidare på det arbetet som redan görs, säger Ingela Lindh, föreslagen som ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige.

Val av ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige sker vid Fastighetsägarnas fullmäktigemöte den 20 oktober 2020.

Om Ingela Lindh

Ingela Lindh, (60 år) är utbildad arkitekt och arbetade från 1986 på olika privata arkitektkontor. Mellan åren 2016 och 2018 var hon stadsdirektör i Stockholms stad och mellan 2014 och 2018 biträdande stadsdirektör. Från 2009 och fram till utnämningen till biträdande stadsdirektör arbetade hon som vd i kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem, ett av Sveriges största bostadsbolag. Innan dess var hon tjänsteman och under nio år stadsbyggnadsdirektör i Stockholm stad. Ingela Lindh var under fem år i början av 1990-talet borgarrådssekreterare åt tre socialdemokratiska borgarråd i Stockholms stad.

Stefan Ränk
Ordförande valberedningen
Fastighetsägarna Sverige

Ingela Lindh. Foto Peter Knutson.

Så konsumerade vi i våra stadskärnor – före och under coronakrisen23.9.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Det gick bra för våra svenska stadskärnor under 2019 och den totala omsättningen ökade med 2 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer, restauranger och hotell som gynnades av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Positivt med åtgärder för mer solenergi men investeringsstödet behöver bli mer träffsäkert21.9.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna ger både ris och ros till regeringens budgetproposition för 2021. Dubbleringen av effektgränsen för solceller är ett bra första steg för mer förnybar energi. Den förstärkning av investeringsstödet för hyreslägenheter och studentbostäder som lanserats behöver kompletteras med fler åtgärder för att bli mer träffsäker anser Fastighetsägarna.

Ekonomin ljusnar och hyrorna måste följa med17.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Pandemin drabbade Sverige hårt under våren och orsakade utbredd oro i samhället. Men nu har smittspridningen minskat och ekonomin har inlett en tydlig återhämtning. I förhandlingarna om 2021 års hyresjustering är det centralt att bruksvärdeshyrornas justering får följa med den samhällsekonomiska utvecklingen. För att möjliggöra en bra och långsiktig förvaltning, stärka hyresrättens ställning och dessutom motverka den växande bostadsbristen bör den allmänna hyresnivån i huvudstadsregionen justeras med 2,9 procent under 2021, anser Fastighetsägarna Stockholm.