Ingela Lindh ny ordförande för Fastighetsägarna

Ingela Lindh, tidigare stadsdirektör i Stockholms stad och vd för det kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem, är ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige.

Ingela Lindh, ordförande Fastighetsägarna Sverige

Vid Fastighetsägarna Sveriges fullmäktige idag den 20 oktober 2020 valdes Ingela Lindh till ny ordförande för Fastighetsägarna Sverige. Ingela efterträder Lennart Sten, som avböjt omval efter att ha varit ordförande sedan 2016.

Ingela Lindh var stadsdirektör i Stockholms stad 2016-2018 och dessförinnan vd i det kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem, ett av Sveriges största bostadsbolag, och har även arbetat som stadsbyggnadsdirektör i Stockholm.

– Jag ser fram emot arbetet som ordförande för Fastighetsägarna. Fastighetsbranschen har en viktig roll att spela i samhällsbyggandet och omstarten av Sverige, säger Ingela Lindh, ordförande för Fastighetsägarna Sverige.

Under coronakrisen har fastighetsbranschen tagit ett mycket stort ansvar för att stötta sina lokalhyresgäster. Totalt har fastighetsbranschen gett sina lokalhyresgäster 1,7 miljarder kr i direkt stöd enbart inom det statliga hyresstödet. Därutöver har många fastighetsägare stöttat sina hyresgäster med anstånd, övergång från kvartals- till månadsvisa hyror och genom att utveckla nya tjänster för att stötta företagen.

– Fastighetsbranschen har tagit ett stort ansvar under coronapandemin och sett till att vi kunnat hålla Sverige öppet på ett säkert sätt och hållit ekonomin. För att kunna fortsätta bidra till omstarten är vi beroende av att de villkor och förutsättningar som politiker och beslutsfattare sätter upp är så goda som möjligt. Det är en stor del av mitt uppdrag som ordförande, där jag hoppas kunna bidra till med mina erfarenheter och bygga vidare på det arbetet som redan görs, säger Ingela Lindh, ordförande för Fastighetsägarna Sverige.

Utöver att arbeta med att skapa goda förutsättningarna för fastighetsbranschen att kunna fortsätta bidra i den ekonomiska omstarten ser Ingela Lindh klimat-, trygghets- och sociala frågor som prioriterade områden.

– Jag kommer fortsätta jobba för att minska klimatavtrycket från fastigheter ytterligare genom att sätta fokus på hela byggnadens livscykel, från byggande till förvaltning, säger Ingela Lindh, ordförande Fastighetsägarna Sverige.

– Många fastighetsägare tar ett stort socialt ansvar i de områden de verkar i. Det går att ytterligare stärka ansvaret i områden där segregationen leder till sämre villkor för många människor. Vi behöver sätta ytterligare fokus på att öka tryggheten. Det kan vi göra genom att stärka samverkan mellan fastighetsägare, polis och kommun, säger Ingela Lindh, ordförande Fastighetsägarna Sverige.

Om Ingela Lindh
Ingela Lindh, (60 år) är utbildad arkitekt och arbetade från 1986 på olika privata arkitektkontor. Mellan åren 2016 och 2018 var hon stadsdirektör i Stockholms stad och mellan 2014 och 2018 biträdande stadsdirektör. Från 2009 och fram till utnämningen till biträdande stadsdirektör arbetade hon som vd i kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem, ett av Sveriges största bostadsbolag. Innan dess var hon bland annat stadsbyggnadsdirektör i Stockholm stad under nio år. Ingela Lindh var under fem år i början av 1990-talet borgarrådssekreterare åt tre socialdemokratiska borgarråd i Stockholms stad.

Ingela Lindh, ordförande Fastighetsägarna Sverige

Allmännyttiga bolag missnöjda med förhandlingssystemet23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu är allt fokus på utredningen om fri hyressättning i nyproduktion. Samtidigt pågår flera andra utredningar om hur hyressättningen och förhandlingssystemet ska fungera bättre. Fastighetsägarna GFR har därför frågat representanter från fastighetsbolag hur de tycker att den svenska hyressättningsmodellen fungerar. I svaren framkommer att både privata och allmännyttiga bolag är mycket missnöjda. Nästan tre fjärdedelar av de allmännyttiga bolagen anser att hyressättningssystemet fungerar dåligt.

Susanna Roback ny vd för Fastighetsägarna MittNord21.6.2021 09:31:07 CEST | Pressmeddelande

Den 20 september tillträder Susanna Roback som vd för Fastighetsägarna MittNord. Hon efterträder Andreas Sjöberg som valt att lämna företaget efter sommaren. "Susanna har lång och gedigen erfarenhet av fastighetsbranschen och vi är glada att hon vill leda det fortsatta arbetet med att utveckla vår medlemsservice och affärsmässighet", säger Fastighetsägarna MittNords ordförande Björn R:son Åqvist.

Fastighetsföretag i Borås ger Borås Stads engagemang i centrum toppbetyg15.6.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägare i Borås anser att det skett en stor förbättring av kommunens engagemang i centrum och att politikerna i Borås är mer tillgängliga. Däremot är fastighetsägarna missnöjda med Borås Stads handläggningstider och kommunala avgifter. Det visar den senaste undersökningen av fastighetsföretagarklimatet som genomförs bland Fastighetsägarnas medlemmar i Borås vartannat år.

Mindre ensamhet och mer kultur i framtidens stadskärna8.6.2021 08:07:00 CEST | Pressmeddelande

Hemarbete och naturupplevelser istället för shopping under pandemin slog hårt mot stadskärnorna. Inför omstarten av samhället har Fastighetsägarna och HUI Research tagit fram rapporten ”Stadsliv med människan i centrum” som en del av Cityindex 2021. Medverkande forskare, beteendepsykolog och riksarkitekt berättar bland annat om hur en tillgänglig stad botar ensamhet och hur kulturen blir avgörande för stadskärnan i framtiden.