Ingen förändring av råd men nytt besked i början av juni

Folkhälsomyndigheten gav idag besked att det just nu inte är möjligt att göra förändringar av de allmänna råden för att öppna för tävling och matcher på seniornivå. Riksidrottsförbundet har fortsatt dialog för att så mycket idrottsverksamhet som möjligt ska kunna genomföras.

RF har idag med Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll haft ytterligare möte med Folkhälsomyndigheten för att diskutera möjligheter och tidsperspektiv för framtida förändringar av gällande allmänna råd. Främst rådet att skjuta upp match och tävling för de över 18 år.

-Vi fick besked att de allmänna råden ligger kvar tills vidare. Vi vet att Idrottsförbund och idrottsföreningar kämpar med att bedriva så mycket verksamhet som möjligt utifrån de riktlinjer som finns. Dessutom planerar flera förbund hur de ska organisera sin verksamhet den dag det är grönt ljus för match och tävling för seniorer.  Jag kan bara påminna om att vara uthålliga och behålla minskad risk för smittspridning som högsta prioritet, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.

Folkhälsomyndigheten gav besked om att nya riktlinjer och förändrade råd gällande idrott och aktiviteter inför sommaren ska komma första veckan i juni.

- Om det tar en vecka, två eller längre måste bedömas av Folkhälsomyndigheten. Men när det är möjligt att öppna för tävling och matcher på seniornivå kommer Riksidrottsförbundet att fortsätta ha den koordinerande rollen för den samlade idrottens räkning i dialog med Folkhälsomyndigheten, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Ordförande Riksidorttsförbundet