Ingen fortsättning för Francois Gomez

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån

I efterdyningarna av det bästa mästerskapet någonsin för det svenska damlandslaget har ett gediget arbete gjorts. Utifrån de mål som är satta för de kommande åren och den utvärdering som gjordes efter EM har Svenska Basketbollförbundets styrelse valt att inte förlänga kontraktet med den franske förbundskaptenen Francois Gomez. Hans första match var EM-kvalmatchen borta mot Kroatien hösten 2017 och han avslutade med att ta laget till en sjätteplats i EM och en plats i OS-kvalet. Totalt vann Sverige sju tävlingsmatcher och förlorade fem under Gomez ledning.

- Gomez har gjort ett bra jobb och under hans ledning lyckades laget att vinna exakt rätt matcher, det är en styrka och en fjäder i hatten för honom och hela staben, säger Joulamo.

Det är ett nytt projekt som nu inleds med siktet inställt på OS i Tokyo 2020 och EuroBasket 2021. Sverige kommer att spela mot Montenegro och Israel i EM-kvalet och i februari 2020 spela en OS-kvalgrupp mot tre andra nationer. Lottningen av den gruppen sker i december.

– Det mästerskap vi nu har spelat visade på både styrkor och svagheter i gruppen och nu behöver vi alla, spelare, coacher och ledning ta vårt ansvar för att vi ska nå både OS och EM. Vi har utformat riktlinjerna för den kravprofil för landslagsstaben som behövs och kommer under den närmaste tiden att arbeta fram lämpliga kandidater, fortsätter Joulamo.

Det första testet för den nya förbundskaptenen blir EM-kvalmatcherna borta mot Israel torsdag 14 november och Montenegro söndagen den 17 november på hemmaplan.

Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån

SVT utökar sin basketsatsning - sänder SBL dam & herr23.9.2019 15:20:00 CESTPressmeddelande

SVT kommer att sända över 50 matcher den kommande säsongen från SBL Dam och SBL Herr inklusive alla finaler. SVT har sedan 2015 sänt damlandslagets matcher och utökar nu basketsatsningen. - Viktigt att våra ligor flyttar fram sina positioner, detta kommer att innebära mer publik och fler samarbetspartners för Svensk Basket , säger Svenska Basketbollförbundets generalsekreterare Johan Stark.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.