Ingen ökad valfrihet med tillvalsreform

I enlighet med Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L har regeringen nu lämnat en proposition till riksdagen som föreslår att hyresgäster ska få större valfrihet när det gäller utformningen av den egna bostaden. Syftet är gott, men den väg som väljs kommer inte att öka valfriheten utan förvärrar snarast dagens situation. – Det är en missriktad valfrihetsreform som föreslås, säger Fastighetsägarna Sveriges vd Reinhold Lennebo.

Utgångspunkten för propositionen är att parterna ska ha stor frihet att komma överens om en ersättning för att ändra lägenhetens standard genom olika tillval. En hyresgäst ska exempelvis kunna välja en specifik köksinredning, ett annorlunda golv eller ändra underhållsintervall. Hyresgästens tycke och smak ska därmed få styra mer än idag.

– Öka valfrihet är bra och regeringens målsättning är rätt, men den kommer inte att kunna infrias med det här förslaget. Skälet till det hittar vi i den nuvarande hyreslagstiftningen. Den kräver att prissättningen av de olika alternativ som hyresvärden erbjuder hyresgästen ska godkännas av Hyresgästföreningen, säger Reinhold Lennebo.

Den föreslagna lagändringen bekräftar egentligen den ordning som gäller redan idag. Eftersom det inte går att pröva ersättningen för enskilda åtgärder i hyresnämnden, är det de facto Hyresgästföreningen som bestämmer prislappen för olika åtgärder som en hyresvärd kan erbjuda sina hyresgäster.

– Om prislappen är för låg för att en åtgärd ska kunna genomföras, kommer den inte heller att vara möjlig att välja för hyresgästen. Det är så det ofta fungerar idag och det har effektivt bromsat utvecklingen av hyresrätten som boendeform, säger Reinhold Lennebo.

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.

Mer fossilfri el med nytt utredningsförslag10.6.2019 12:28:31 CESTPressmeddelande

Fastighetsägare som vill flytta överskott av egenproducerad el mellan sina fastigheter ska kunna göra det. Det föreslår den statliga Nätkoncessionsutredningen som idag överlämnade sitt slutbetänkande till energiminister Anders Ygeman (S). – Det här är ett mycket välkommet förslag som kommer öka produktionen av solel när det blir möjligt att flytta el mellan egna fastigheter, säger Rikard Silverfur, chef utveckling & hållbarhet på Fastighetsägarna.

Hyresförhandlingarna för 40 000 lägenheter i Göteborg avslutade efter närmare 9 månaders förhandlingar – Fastighetsägarna mycket kritiska23.5.2019 09:21:32 CESTPressmeddelande

De privata fastighetsägarnas förhandlingar om 2019 års hyror i Göteborg är avslutade. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen innebär att majoriteten av hyrorna för omkring 40 000 hushåll höjs med 2 procent från 1 april 2019. Nästa höjningstidpunkt är framflyttad till den 1 april 2020. För helåret 2019 motsvarar förändringen en höjning med 1,5 procent. I reala termer, dvs. justerat för den förväntande inflationen, innebär det dock en sänkning. Årets hyresförhandlingar har pågått sedan augusti 2018 med närmare 30 förhandlingstillfällen.