Ingen ökad valfrihet med tillvalsreform

I enlighet med Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L har regeringen nu lämnat en proposition till riksdagen som föreslår att hyresgäster ska få större valfrihet när det gäller utformningen av den egna bostaden. Syftet är gott, men den väg som väljs kommer inte att öka valfriheten utan förvärrar snarast dagens situation. – Det är en missriktad valfrihetsreform som föreslås, säger Fastighetsägarna Sveriges vd Reinhold Lennebo.

Utgångspunkten för propositionen är att parterna ska ha stor frihet att komma överens om en ersättning för att ändra lägenhetens standard genom olika tillval. En hyresgäst ska exempelvis kunna välja en specifik köksinredning, ett annorlunda golv eller ändra underhållsintervall. Hyresgästens tycke och smak ska därmed få styra mer än idag.

– Öka valfrihet är bra och regeringens målsättning är rätt, men den kommer inte att kunna infrias med det här förslaget. Skälet till det hittar vi i den nuvarande hyreslagstiftningen. Den kräver att prissättningen av de olika alternativ som hyresvärden erbjuder hyresgästen ska godkännas av Hyresgästföreningen, säger Reinhold Lennebo.

Den föreslagna lagändringen bekräftar egentligen den ordning som gäller redan idag. Eftersom det inte går att pröva ersättningen för enskilda åtgärder i hyresnämnden, är det de facto Hyresgästföreningen som bestämmer prislappen för olika åtgärder som en hyresvärd kan erbjuda sina hyresgäster.

– Om prislappen är för låg för att en åtgärd ska kunna genomföras, kommer den inte heller att vara möjlig att välja för hyresgästen. Det är så det ofta fungerar idag och det har effektivt bromsat utvecklingen av hyresrätten som boendeform, säger Reinhold Lennebo.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.