Ingen oro för dricksvattenförsörjningen i Linköping

MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, gick ut med information under en presskonferens igår (måndagen den 13 april), att dricksvattenförsörjningen skulle kunna vara hotad på grund av eventuell brist på kemikalier som renar vattnet. Tekniska verken vill förtydliga att inga sådana problem finns i Linköping.

Senare under måndagseftermiddagen förtydligade dock MSB att ingen behöver vara orolig för att dricksvattnet ska ta slut. Syftet menade MSB var att peka på att pandemin påverkar hela samhället. Ett kontinuerligt arbete med att säkra vattenförsörjningen även under extrema situationer till följd av coronapandemin, har pågått under lång tid.

- Vi ser i dagsläget inte att det skulle bli någon brist på dricksvatten i Linköpings kommun, och vi har ständig koll på kemikalieförsörjningen till våra vattenverk. Regeringen har tydligt sagt att livsmedelskedjan och vattenförsörjningen är prioriterad under coronapandemin, säger Joakim Persson, affärsenhetschef, produktion, Vatten och avlopp på Tekniska verken i Linköping.

Läs mer på Svenskt Vatten

Joakim Persson, affärsenhetschef, produktion, Vatten och avlopp på Tekniska verken i Linköping, 013-20  92 42
joakim.persson@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se