Ingen överenskommelse i parternas LAS-förhandlingar

– Jag beklagar än en gång den tråkiga utgången av LAS-förhandlingarna. Vi gjorde vårt bästa för att hitta en balanserad uppgörelse som var acceptabel för alla parter. Men tyvärr lyckades vi inte komma i mål. Nu är det lagstiftaren som måste ta vid, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef och vice vd för Byggföretagen.

LAS-förhandlingarna har pågått under lång tid. Natten till 1 oktober lämnade parterna förhandlingsbordet i oenighet. Men samtalen återupptogs igår torsdag. Under fredagseftermiddagen meddelade parterna att man inte lyckats ro förhandlingarna i hamn.

- Alla parter på svensk arbetsmarknad behöver nu ta gemensamt ansvar för att främja den akuta kompetensbrist som just nu lamslår utvecklingen för många av våra medlemsföretag.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Byggföretagen välkomnar Riksrevisionens tydlighet15.12.2020 13:21:41 CETPressmeddelande

I dag presenterar Riksrevisionen sin rapport där de granskat statens insatser mot arbetskraftsexploatering. Riksrevisionen riktar hård kritik gällande brister i regelverk, kontroller och kunskap, avsaknad av mandat och tydliga uppdrag till de berörda myndigheterna. I rapporten efterlyses också en nationell handlingsplan för att motverka problemen med arbetslivskriminalitet och arbetskraftsexploatering, där i första hand utländsk arbetskraft drabbas.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.