Ingen överenskommelse i parternas LAS-förhandlingar

– Jag beklagar än en gång den tråkiga utgången av LAS-förhandlingarna. Vi gjorde vårt bästa för att hitta en balanserad uppgörelse som var acceptabel för alla parter. Men tyvärr lyckades vi inte komma i mål. Nu är det lagstiftaren som måste ta vid, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef och vice vd för Byggföretagen.

LAS-förhandlingarna har pågått under lång tid. Natten till 1 oktober lämnade parterna förhandlingsbordet i oenighet. Men samtalen återupptogs igår torsdag. Under fredagseftermiddagen meddelade parterna att man inte lyckats ro förhandlingarna i hamn.

- Alla parter på svensk arbetsmarknad behöver nu ta gemensamt ansvar för att främja den akuta kompetensbrist som just nu lamslår utvecklingen för många av våra medlemsföretag.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Avtalsrörelsen börjar om i ekonomiskt sargat Sverige6.10.2020 13:42:41 CESTPressmeddelande

– Som en följd av långa ledtider har vår bransch inte drabbats lika hårt av coronapandemin som andra. Men nu förväntas krisen slå även mot oss. Därför är det extra viktigt att parterna tar sitt gemensamma ansvar för att säkra framtiden för svensk byggbransch. Det är vad både byggföretagare och byggnadsarbetare förväntar sig av oss, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.