Ingen tid för återhämtning i sommar heller, chefen?

Just nu börjar många trappa ner inför en välförtjänt ledighet. Men hur ser det ut för Sveriges chefer? Ledarna, Sveriges chefsorganisation har undersökt det och ställt frågan till fler än 30 000 chefer på svensk arbetsmarknad. Det visar sig att var fjärde chef i landet upplever att de sällan eller aldrig har tid för återhämtning. Det är framför allt chefer inom offentlig sektor som saknar tid för återhämtning. I Sverige är det 31,5 procent av cheferna som inte får den återhämtning de så väl behöver.

När statistiken bryts ner på sektor, arbetsområde och kön börjar bilden bli oroande. I landets kommuner och regioner är det så många som var tredje chef som sällan eller aldrig har tid för återhämtning. Det är främst i de kvinnodominerade arbetsområdena, såsom äldreomsorg, socialt arbete samt hälso- och sjukvård, som sticker ut. Där är det mer än 37 procent av cheferna i riket som saknar tid för återhämtning. Vid en jämförelse mellan könen är andelen 10 procentenheter högre bland chefer som är kvinnor jämfört med chefer som är män – 34 jämfört med 24 procent.

- Politiken och arbetsgivaren måste börja prioritera och synliggöra chefers arbetsmiljö och organisatoriska förutsättningar i offentlig sektor. Ett hälsosamt ledarskap är avgörande för att utveckla, behålla och framför allt rekrytera kompetens till dessa samhällsviktiga verksamheter, säger Andreas Miller förbundsordförande Ledarna.

Previa, som systematiskt kartlägger chefers ohälsa, har tidigare publicerat rapporter som visat att antalet sjukdagar för psykosociala orsaker ökat kraftigt för chefer under senare år. Chefer, precis som andra medarbetare, behöver utrymme för återhämtning för att fungera fullt ut i sitt uppdrag. Stress blir skadlig när den inte följs av tillräcklig tid för återhämtning.

- Organisationen och de förutsättningar som cheferna arbetar under måste granskas. En viktig åtgärd är att minska antalet medarbetare i orimligt stora medarbetargrupper och synliggöra chefers arbetsmiljö och förebygg ohälsosam arbetsbelastning. Att kunna ha en längre sammanhållen ledighet för att återhämta sig är oerhört viktigt, inte bara för chefens välmående utan för hela verksamheten, säger Andreas Miller, förbundsordförande Ledarna.

Hur ser jämställdheten ut bland chefer i Stockholm?5.5.2022 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ledarna har sammanställt SCB:s chefsstatistik och tittat på trenden gällande jämställdheten bland chefer mellan 2014 och 2020. Resultatet visar att kvinnor är underrepresenterade som chefer på svensk arbetsmarknad, och ju högre upp i hierarkin man kommer desto sämre blir det. Visserligen ökar andelen kvinnor som är chefer något men det går fortfarande långsamt. Detta trots att kvinnor i snitt har både längre och högre utbildning än män.

Fler chefer tar ansvar för hållbarhetsfrågorna – men uppdraget är ofta otydligt6.12.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Fler och fler chefer betraktar hållbarhetsfrågorna som en naturlig del i sitt vardagliga arbete. Det visar Sveriges chefsorganisation Ledarnas Hållbarhetsbarometer. I år svarade 1 331 chefer på undersökningen som tidigare genomförts 2012, 2014, 2020 och 2021. Hela 68 procent av cheferna svarade att hållbarhetsfrågorna är en del av arbetsuppgifterna. År 2014 var samma siffra endast 41 procent.