Ingen traditionell majblomma 2020

Coronapandemin stoppar fysisk majblommeförsäljning - digital insamling förlängs.

Under våren 2020 har man bara kunnat köpa majblommor digitalt. Detta för att undvika smittspridning. Planen har varit att barnen istället ska sälja fysiska majblommor efter sommaren. Men nu tvingas barnrättsorganisationen slopa den traditionella insamlingen helt, på grund av pandemin.

- Vi hade verkligen hoppats på att barnen skulle kunna sälja majblommor 2020, men den stora osäkerheten kring pandemin sätter stopp för det. Vi kan inte chansa på att Folkhälsomyndigheten lättar på sina rekommendationer till i höst och vi måste ta vårt ansvar för barn, volontärer och allmänhet, säger Tove Lindahl Greve – Majblommans generalsekreterare.

En klassisk majblommeförsäljning kräver omfattande logistik och mobilisering för volontärer, lärare och barn. En svår ekvation i en tid då varken experter eller politiker kan säga vad som gäller på lite längre sikt. Osäkerheten kring pandemins utveckling tvingar Majblomman ta det säkra för det osäkra.

Men alla som längtar efter att få tag i 2020 års blomma kan vara lugna. Tove Lindahl Greve:

- Årets majblommor finns i tryggt förvar och kommer att säljas nästa vår tillsammans med en hemlig blomma för 2021. Just nu kan vi inte berätta mer, men vi lovar att nästa insamling blir något alldeles extra.

Majblomman har arbetat mot barnfattigdom i Sverige sedan år 1907. Att försäljningen ställs in drabbar främst de barn som behöver Majblomman i sin vardag. Nära 10 procent av alla barn i Sverige lever i ekonomisk utsatthet. Lågkonjunkturen slår hårt mot dem, och Majblomman har plötsligt fått svårt att stötta.

- Även om den digitala försäljningen har gått bättre än vi vågat hoppas på, så kan den inte på långa vägar jämföras med barnens försäljning. Vi har fått in nära 7 miljoner kronor digitalt hittills, att jämföra med de 67 miljoner som barnen samlade in förra våren. Kort sagt behöver vi kompensera för den inställda försäljningen på alla sätt vi kan hitta på. Därför kommer vi bland annat att förlänga den digitala insamlingen till den sista maj, säger Tove Lindahl Greve

Alla som vill köpa digitala majblommor eller starta egna digitala insamlingar kan göra det på Majblommans hemsida fram till den 31 maj.

För mer information, välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713 eller liv.landell@majblomman.se

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 070-2068738 eller tove.lindahl.greve@majblomman.se

Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning kan vi ge fler barn en barndom fri från fattigdom.

Följ oss på Facebook och Instagram

Interflora stöttar Majblomman17.4.2024 13:21:24 CEST | Pressmeddelande

Årets majblommeförsäljning är i full gång. Hittills har barnens insamling slagit alla rekord. Majblommeförsäljningen har ökat rejält jämfört förra året när den andra insamlingsveckan inleds. Barnens insamling får sedan ett par år dessutom värdefull draghjälp av Interflora. Floristkedjan har tagit fram en särskild bukett i årets lila färger. För varje såld bukett går 30 kronor oavkortat till Majblommans arbete mot barnfattigdom i Sverige. Interfloras florist Anette Strahl: – Jag valde lila snittblommor som är typiska för säsongen, som klematis, prärieklocka och limonium. För att förstärka den vårfräscha känslan plockade jag in några vita också – lejongap, slöjsilja, Alstroemeria och Krysantemum Santini. Majblommans generalsekreterare Åse Henell om samarbetet: - Att barn över hela landet säljer majblommor är en tradition som verkligen hör våren till, och att få extra stöd genom en blombukett känns självklart och välkommet. Rätt samarbeten med engagerade företag är jätteviktigt för Majblo

Majblomman fick rekordstart11.4.2024 11:08:27 CEST | Pressmeddelande

I går kl 12.00 gick startskottet för ca 40.000 barn som säljer majblommor över hela landet. Vid midnatt stod det klart att första dagens försäljning innebar premiärrekord. Försäljningen landade på 15,4 miljoner kronor. Beloppet är det bästa någonsin för en premiärdag. - Det känns helt fantastiskt med en riktig superstart 2024! Vi har känt av ett ökat tryck från barn som vill sälja majblommor, och nu visar barnen att de menar allvar. Vi är så glada, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell. Men att öka Majblommans insamling är inget självändamål, poängerar Åse Henell: - Pengarna från majblommeförsäljningen går till barn i familjer som inte har ekonomiska marginaler. Det är för barnens skull vi säljer majblommor! Och behoven har ökat rejält de senaste åren, och det har våra majblommeföreningar märkt av. Förra årets rekordstora insamling har inte räckt till alla barn. Så fortsätt köpa majblommor! 2023 slog Majblomman ett historiskt rekord när barnen sålde majblommor för 76 miljoner

Majblomman gästar PEP-rapporten: barn i låginkomstfamiljer riskerar sämre hälsa10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Endast tre procent av Sveriges barn och unga äter och rör sig i enlighet med kostråd och rekommendationer. Och barn i familjer med låg inkomst har sämre möjligheter att äta bra mat och delta i idrottsaktiviteter. Det konstaterar Pep-rapporten 2024, i vilken Majblommans generalsekreterare Åse Henell medverkar som sakkunnig. Rapporten varnar för växande hälsoklyftor bland barn och unga i Sverige.