Ingenjör är svenskarnas drömjobb

Ingenjör toppar listan över svenskarnas drömjobb, visar Sveriges största arbetslivsundersökning Manpower Work Life. Lärare är tillbaka i topp tio, samtidigt som nykomlingarna programmerare och maskinoperatör tar sig in på listan över drömjobb.

– Ingenjörsutbildningen ger en bred bas att stå på, där du utvecklar både teknikkunskaper och ”mjuka” förmågor som problemlösning och att samarbeta. Det är en eftertraktad kombination på framtidens arbetsmarknad som ger stora möjligheter att arbeta med varierande uppgifter och vidareutvecklas under hela yrkeslivet, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Jämfört med 2017 har ingenjör avancerat från andra till första plats på topplistan över svenskarnas drömjobb. Framför allt är det unga under 29 år som drömmer om att bli ingenjörer. Drömjobben skiljer sig något åt mellan könen, men just ingenjör finns med på både kvinnornas och männens topplistor. Nytt för i år är att programmerare och maskinoperatör finns med på drömjobbslistan. Dessutom gör läraryrket comeback, efter att ha halkat ur topp tio föregående år.

Viktigt för många att nå sitt drömjobb
Hela åtta av tio, 82 procent, säger att det är ganska eller mycket viktigt för dem att nå sitt drömjobb. Bara en dryg tredjedel av svenskarna, 35 procent, tycker dock att deras nuvarande jobb är eller ligger ganska nära deras drömjobb. Det största hindret för att få drömjobbet är att man upplever sig sakna rätt kontakter, tätt följt av att känna att det är för sent att börja om eller att man har fel utbildning.

– Utvecklingen på arbetsmarknaden går snabbt, vilket gör att man hela tiden måste utveckla sina kompetenser för att hålla sig anställningsbar. Ingenjör är ett bristyrke, vilket innebär att framtidsutsikterna för de som utbildar sig till eller skolar om sig till ingenjörer är goda, säger Lars Forseth.

Topplista: Svenskarnas drömjobb 2018, jämförelse med 2017

4. Maskinoperatör
  5. Digital manager

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under april 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 812 personer har svarat på undersökningen.
Manpower Work Life har länge hjälpt ManpowerGroup att vara experter på trender på arbetsmarknaden. Sedan 2007 har vi varje år ställt frågor om arbete, karriär och allt som hör till arbetslivet.

Drömjobbet 2018

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.