Ingenjörer utvecklar ingenjörer

Efterfrågan på kompetens- och erfarenhetsutbyten är stor inom ingenjörskåren. Nu lanserar Sveriges Ingenjörer en ny digital medlemsförmån för mentorskap – Mentorsök.

En mentor kan vara till hjälp i olika faser i ingenjörskarriären. Mentorsök är Sveriges Ingenjörers nya digitala tjänst där medlemmar kan bli eller hitta en mentor.

Det finns ett stort intresse bland ingenjörer att utvecklas personligt och yrkesmässigt. Med pågående teknikskiften och omställningar ökar också kraven på kompetensutveckling i många branscher. Mentorskap är ett efterfrågat och effektivt sätt att inspireras, utmanas och utvecklas i sin yrkesroll och som person.

Redan före sommaren smygstartade Sveriges Ingenjörer sin egenutvecklade digitala mentortjänst Mentorsök. Variationen är stor sett till bransch, ålder och erfarenhet bland de ingenjörer som redan anslutit sig.

– Bland de mentorer vi redan har finns alltifrån tech leads, projektledare och mjukvaruutvecklare till hållbarhetschefer, egenföretagare och vd:ar. Det är otroligt roligt att se. Det är tydligt att ingenjörer arbetar med vitt skilda saker men ofta har gemensamt ett engagemang för utveckling, säger Petra Edström, verksamhetsutvecklare på Sveriges Ingenjörer och ansvarig för Mentorsök.

Nu rullas tjänsten ut för alla medlemmar i Sveriges Ingenjörer. Ingenjörskåren är bred och ingenjörer finns inom många olika yrkesgrupper med varierande arbetsuppgifter – allt ifrån teknisk forskning, utveckling och konstruktion till produktionsplanering och marknadsföring. Sveriges Ingenjörer har sedan tidigare de inriktade tidsbundna mentorprogrammen Chefsmentor för chefer och Ingenjörsmentor för nyanlända ingenjörer.

– Mentorsök erbjuder alla medlemmar en möjlighet att själva välja när och vem de vill möta och utvecklas med, som mentor eller adept. Oftast är mentorn mer erfaren än sin adept. Men upplägget kan också vara det omvända, en ingenjör som är ny i arbetslivet kan bli mentor för en mer senior ingenjör som vill få nya perspektiv, säger Petra Edström, ansvarig för Mentorsök på Sveriges Ingenjörer.

En som är mentor via den nya tjänsten är ingenjören Theresa Ek. Hon har redan fyra adepter som hon hjälper på olika sätt.

– Adepterna befinner sig i olika faser i sina yrken, så vi anpassar samtalen utifrån de frågor eller mål som de har just nu. Att hjälpa andra att tänka igenom hur de bäst hanterar specifika yrkesmässiga utmaningar för att nå sina mål ger mig energi och även tillfälle till självreflektion, säger Theresa Ek, mentor i Sveriges Ingenjörers nya Mentorsök.

Om Mentorsök
Mentorsök är Sveriges Ingenjörers nya egenutvecklade digitala tjänst som ger medlemmar möjlighet att kostnadsfritt registrera sin egen mentorprofil eller kontakta mentorer med de kompetenser man själv är nyfiken på.

Mentorskapet kan skräddarsys på det sätt som passar bäst för mentorn och adepten. I tjänsten ingår även mentorhandbok, mallar och filmer som stöd till deltagarna.

En mentor kan vara till hjälp i olika faser i ingenjörskarriären, exempelvis inför första jobbet, när man vill utvecklas i sin roll, när man är ny som chef eller är på väg att starta eget. Det kan också vara omvänt, med en yngre ingenjör som är mentor år en senior ingenjör som vill få nya perspektiv.

Ingenjören Theresa Ek är mentor via Sveriges Ingenjörers nya tjänst Mentorsök.
Petra Edström, verksamhetsutvecklare på Sveriges Ingenjörer/ansvarig för Mentorsök

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 160 000 medlemmar det största inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

HÖSTBUDGETEN: Kompetensstöd behöver kompletteras med investeringar i högskolan20.9.2021 11:15:41 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Ingenjörer välkomnar regeringens föreslagna budgetsatsningar på förbättrade skolresultat och ett nytt system för omställnings- och kompetensstöd för yrkesverksamma. Förbundet är kritiskt mot att budgetförslaget saknar en långsiktigt hållbar finansiering av vidareutbildning på högskolan. Dessutom varnar förbundet för effekterna av finansieringen som regeringen valt för omställningsstudiestödet.