Ingenjörerna på Industridagen: Study Friday-modellen ger livslångt lärande

Idag samlas företrädare för fack, industriföretag, lärosäten och politiken på Industridagen i Sandviken, där Sveriges Ingenjörer är en av medarrangörerna. Fokus för dagen är på det livslånga lärandet och förbundet föreslår en ny utbildningsmodell för yrkesverksamma.

Under Industridagen 2019 deltar över 500 personer, bland andra statsminister Stefan Löfven samt flera ministrar och riksdagsledamöter. Temat för dagen är Så ska vi lära för livet – Sveriges största arbetsmöte.

– Vidden av aktörer på plats i Sandviken är unik och understryker vikten av livslångt lärande. Sverige är ett industriland vars framgång i stora delar byggts av tekniska innovationer och ingenjörskunnande. Kompetens och kunskapspåfyllnad är helt centralt för konkurrenskraft, jobb och klimatomställning framöver, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

I samarbete med sju lärosäten och sex branschorganisationer har Sveriges Ingenjörer utvecklat en ny modell för högre utbildning riktad till yrkesverksamma – Study Friday. Modellen kommer att lyftas av förbundet i den stora workshop som genomförs under dagen.

– Att säkerställa rätt kompetens för individ, företag och samhälle kräver nytänkande, vilket Study Friday är ett uttryck för. Vi ser fram emot att dela med oss av detta i arbetet under Industridagen. Nu är hög tid att tillsammans gå från ord till handling, säger Ulrika Lindstrand.

Om Industridagen 2019

Industridagen arrangeras av Industrirådet som består av parterna bakom industriavtalet, där Sveriges Ingenjörer ingår. Det är svensk industris största evenemang. Bland deltagarna finns representanter för bland annat fack, näringsliv, akademin, myndigheter, kommuner, regioner, regering och riksdag.

I år genomförs delar av dagen som en stor workshop för att ta fram förslag som kan stärka det livslånga lärandet. Förslagen kommer att överräckas till statsminister Stefan Löfven som närvarar och talar under dagen.

Under Industridagen delas även Industrins jämställdhetspris ut.

Med i Sandviken finns ett flertal förtroendevalda ingenjörer från olika svenska industriföretag och ledamöter i Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse.