Ingenjörsyrket förstahandsval för svenskarna

Nästan var tredje svensk, 32 procent, rekommenderar en gymnasist att gå en IT- eller ingenjörsutbildning. Skälet är framförallt att utsikterna att få jobb efter utbildningarna bedöms som goda. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

Hundratusentals svenska ungdomar funderar just nu på vilken utbildningsväg de ska välja. På fredag den 15 april är sista dagen för dem att söka till höstterminen på landets högskolor och universitet.

Om svenska folket får råda, är det tveklöst en IT- eller ingenjörsutbildning som ungdomarna bör välja. 32 procent av svenskarna rekommenderar dessa inriktningar på studierna, visar Manpowers nya Work Life-undersökning. Allra populärast är ingenjörsyrket om man slår samman högskoleingenjörs- och civilingenjörsutbildningarna. Andra populära val när svensken får välja åt gymnasisten är ekonomi- och lärarutbildningarna.

Nästan sex av tio svenskar, 58 procent, anger att det är utsikterna att få jobb och att jobben är framtidssäkra som styr deras rekommendationer till de ungdomar som just nu funderar över sitt utbildningsval. 19 procent menar att det huvudsakliga skälet till råden är att ungdomarna kan förverkliga sina drömmar. Bara 8 procent har tagit hänsyn till möjligheterna att få en bra lön och goda förmåner.

– Det är helt rätt tänkt om framtiden, både IT- och ingenjörsutbildningarna är förhållandevis säkra branscher. Vi behöver många typer av kompetenser i framtiden, så det är klokt att välja både med hjärta och förnuft, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Här finns hela rapporten Efter studenten att ladda ner.

För mer information, kontakta:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under februari och mars och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.