Inget avtal om flyttad sommarsemester i vård och omsorg

Förhandlingarna mellan Kommunal och SKR om att kunna förändra semesterperioden för sommaren har spruckit. Det blir alltså ingen överenskommelse.

-Vi arbetade med förslag som byggde på frivillighet och extra ersättningar för den som flyttar semestern till senare i år. Men tyvärr nådde vi inte fram i förhandlingarna, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

-Även om det i kollektivavtalet finns stora möjligheter för arbetsgivaren att flytta på semestrar om det finns särskilda skäl, så vore det väldigt olyckligt att försöka hindra dem som nu verkligen står i frontlinjen i kampen mot Corona att få en riktig sommarsemester, säger Tobias Baudin.

-Jag utgår från att arbetsgivarna nu tar in visstidsanställda och arbetslösa  och ger dem introduktion och grundläggande utbildning och löser sommarsemestrarna på ett bra sätt.  Nu, när arbetslösheten stiger samtidigt som vården och omsorgen skriker efter personal, är det helt rätt läge att göra något åt bemanningen. Medlemmarna i Kommunal behövde fler kollegor redan innan epidemin bröt ut. Det behovet har knappast minskat.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30