Inget avtal om flyttad sommarsemester i vård och omsorg

Förhandlingarna mellan Kommunal och SKR om att kunna förändra semesterperioden för sommaren har spruckit. Det blir alltså ingen överenskommelse.

-Vi arbetade med förslag som byggde på frivillighet och extra ersättningar för den som flyttar semestern till senare i år. Men tyvärr nådde vi inte fram i förhandlingarna, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

-Även om det i kollektivavtalet finns stora möjligheter för arbetsgivaren att flytta på semestrar om det finns särskilda skäl, så vore det väldigt olyckligt att försöka hindra dem som nu verkligen står i frontlinjen i kampen mot Corona att få en riktig sommarsemester, säger Tobias Baudin.

-Jag utgår från att arbetsgivarna nu tar in visstidsanställda och arbetslösa  och ger dem introduktion och grundläggande utbildning och löser sommarsemestrarna på ett bra sätt.  Nu, när arbetslösheten stiger samtidigt som vården och omsorgen skriker efter personal, är det helt rätt läge att göra något åt bemanningen. Medlemmarna i Kommunal behövde fler kollegor redan innan epidemin bröt ut. Det behovet har knappast minskat.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30

Kommunal förhandlar om avskaffat karensavdrag2.10.2020 06:43:46 CESTPressmeddelande

Coronakrisen har blixtbelyst det Kommunal sagt länge. Medlemmarnas yrkesskicklighet är avgörande för att hela Sverige ska fungera. Idag överlämnar Kommunal sina reviderade krav till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) inför förhandlingarna om arbetsmarknadens största avtal. - Vi kommer att köra stenhårt. Medlemmarna i Kommunal är yrkesskickliga samhällsbärare. Våra krav är inte bara högst rimliga, de är också helt nödvändiga, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin. Kommunals avtalsyrkanden är tydliga. Högre lön för alla medlemmar och en särskild satsning på yrkesutbildade inom välfärden. Arbetstiderna måste bli mer hållbara, och arbetstiden för nattarbetare ska förkortas. Dessutom kräver Kommunal retroaktiva löner och att karensavdraget avskaffas för samtliga medlemmar inom avtalsområdet. - Karensen är ett otyg på svensk arbetsmarknad. Ingen ska tvingas gå till jobbet trots sjukdom – eller straffas ekonomiskt för att man tar sitt ansvar och stannar hemma. Nu finns möjlighete