Inget EuroBasket 2021 till Sverige

Frankrike och Spanien blir värdnationer för FIBA Women’s EuroBasket 2021. Sverige, som hade ansökt om två grupper, förlorade omröstningen i FIBA Europes styrelse. Beslutet innebär att de svenska damerna kommer att spela EM-kvalmatcher redan i höst.

– Det är en stor besvikelse eftersom inget skandinaviskt land någonsin har fått arrangera ett europamästerskap för damer, men jag är väldigt stolt över vår ansökan och det arbete vi har lagt ner, säger generalsekreterare Johan Stark.

Svenska Basketbollförbundet försökte att få Women’s EuroBasket redan 2017 men då var statliga garantier från Tjeckien det som fällde ansökan. Sverige hade inte ekonomin för att riskera att arrangera ett helt EM-slutspel själva. Denna gång var upplägget annorlunda med en möjlighet att endast ansöka om gruppspel, vilket öppnade för den svenska ansökan.

Det mesta såg bra ut tills förutsättningarna för ansökan ändrades en vecka innan ansökningstiden gick ut. FIBA Europes styrelse tog då beslutet att tillåta gemensamma ansökningar och bara några dagar senare kom en komplett ansökan från stornationerna Frankrike och Spanien, där de föreslog ett helt nytt tävlingsupplägg med ett Final Four i Paris.

Svenska Basketbollförbundet protesterade mot att förutsättningarna för ansökan ändrades i elfte timmen men FIBA Europe hänvisade till en paragraf i ”bid-boken” som statuerar att de via styrelsebeslut kan ändra förutsättningarna när helst de så önskar.

SBBF tog beslutet att fortsätta med ansökan och hoppades på att FIBA Europe skulle hålla fast vid nuvarande upplägg med ett slutspel på en och samma plats. Nu blev beslutet annorlunda och mästerskapet landar hos de båda finalisterna i årets basket-EM.

- Det är tråkigt eftersom vi tror på att sprida basketen i hela Europa, vi har en väldigt stark organisation och intresset för damidrott är stort i Sverige. Jag vill dock passa på att gratulera Frankrike och Spanien som säkerligen kommer att göra ett väldigt fint arrangemang, och nu ska vi ta oss dit, säger Johan Stark.

Beslutet innebär nämligen att Sverige kommer att behöva spela EM-kval med start i november. På schemat står också ett historiskt OS-kval i februari. Röster har höjts för att Sverige ska ansöka om att arrangera OS-kvalet istället.
– Det får vi titta på efter sommaren, jag utesluter det inte om det finns ett stort intresse hos folket här hemma att gå för det, avslutar Johan Stark.

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.