Inget EuroBasket 2021 till Sverige

Frankrike och Spanien blir värdnationer för FIBA Women’s EuroBasket 2021. Sverige, som hade ansökt om två grupper, förlorade omröstningen i FIBA Europes styrelse. Beslutet innebär att de svenska damerna kommer att spela EM-kvalmatcher redan i höst.

– Det är en stor besvikelse eftersom inget skandinaviskt land någonsin har fått arrangera ett europamästerskap för damer, men jag är väldigt stolt över vår ansökan och det arbete vi har lagt ner, säger generalsekreterare Johan Stark.

Svenska Basketbollförbundet försökte att få Women’s EuroBasket redan 2017 men då var statliga garantier från Tjeckien det som fällde ansökan. Sverige hade inte ekonomin för att riskera att arrangera ett helt EM-slutspel själva. Denna gång var upplägget annorlunda med en möjlighet att endast ansöka om gruppspel, vilket öppnade för den svenska ansökan.

Det mesta såg bra ut tills förutsättningarna för ansökan ändrades en vecka innan ansökningstiden gick ut. FIBA Europes styrelse tog då beslutet att tillåta gemensamma ansökningar och bara några dagar senare kom en komplett ansökan från stornationerna Frankrike och Spanien, där de föreslog ett helt nytt tävlingsupplägg med ett Final Four i Paris.

Svenska Basketbollförbundet protesterade mot att förutsättningarna för ansökan ändrades i elfte timmen men FIBA Europe hänvisade till en paragraf i ”bid-boken” som statuerar att de via styrelsebeslut kan ändra förutsättningarna när helst de så önskar.

SBBF tog beslutet att fortsätta med ansökan och hoppades på att FIBA Europe skulle hålla fast vid nuvarande upplägg med ett slutspel på en och samma plats. Nu blev beslutet annorlunda och mästerskapet landar hos de båda finalisterna i årets basket-EM.

- Det är tråkigt eftersom vi tror på att sprida basketen i hela Europa, vi har en väldigt stark organisation och intresset för damidrott är stort i Sverige. Jag vill dock passa på att gratulera Frankrike och Spanien som säkerligen kommer att göra ett väldigt fint arrangemang, och nu ska vi ta oss dit, säger Johan Stark.

Beslutet innebär nämligen att Sverige kommer att behöva spela EM-kval med start i november. På schemat står också ett historiskt OS-kval i februari. Röster har höjts för att Sverige ska ansöka om att arrangera OS-kvalet istället.
– Det får vi titta på efter sommaren, jag utesluter det inte om det finns ett stort intresse hos folket här hemma att gå för det, avslutar Johan Stark.

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.