Inget gehör hos Alliansledningen för protester mot stängning av Skånetrafikens servicekontor

På fredagens möte med Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne kommer frågan om Skånetrafikens servicekontor upp igen. Trots ihärdiga protester från oppositionen vill Alliansledningen driva igenom en stängning av servicecenter i Kristianstad och Lund.

Stängningarna motiveras av att allt fler köper biljetter genom Skånetrafikens app och att besökarantalet till kundcentren gått ner sedan 2017. Ser man på besöksantalen är det dock inte ett så drastiskt fall att det motiverar en stängning, menar Samuel Johansson, Vänsterpartiets representant i kollektivtrafiknämnden:

- Det är positivt att många resande väljer att köpa sin biljett i appen, men vi kan inte ignorera de som inte kan eller vill använda digitala kanaler för att köpa sin biljett – mellan 10 000 och drygt 25 000 personer per månad på de olika centren under 2019. Det är en trygghet för den resande att kunna ställa frågor och få hjälp med köp direkt av en verklig person istället för genom telefonen. Att hävda att andra ombud som har möjlighet att sälja biljetter har samma kunskap och kompetenser som servicekontoren tror vi inte stämmer.

Skånetrafiken och Alliansledningen menar att andra återförsäljare även ska kunna överta ansvaret för reseupplysning, återköpsärenden och försäljning som idag ligger på servicecenter. Kunskapen om resande inom regionen och till andra regioner och Danmark behöver dock vara hög för att svara rätt på resenärernas frågor. De tjänster som idag ligger på servicekontoren borde kunna kombineras med den kundservice som utförs via telefon och online. Den lokala placeringen är också viktig för informationsspridning och -inhämtning på plats på de stora stationerna, inte minst under Covid-19. De anställda kan vara behjälpliga för att undvika trängsel direkt på plats om behov skulle uppstå, något som snabbt går att bedöma om personalen redan finns på plats.

- Det här är ett av flera steg mot försämrad service ur vår synvinkel. Servicecenter har redan dragits in på tidigare. Nu sätts det inte upp några tidtabeller på hållplatserna för att de finns digitalt och kontoren ska helt försvinna – det här försvårar resande för flera grupper som helt kan sakna andra resandealternativ. Digitalisering måste ske med omtanke om de som inte kan delta fullt ut i den. Den omtanken är helt bortglömd i detta beslut, menar Samuel Johansson.

Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!13.1.2021 12:11:39 CETPressmeddelande

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet: