​INGET GRÖNT UTAN DET BLÅ

Certifieringar, hållbarhet och kunskapsspridning i fokus när vRÅs kökschef Sofia B Olsson besöker Almedalen.

Kökschef Sofia B Olsson sprider kunskap om hållbart fiske, vattenbruk och fångstmetoder i Almedalen

vRÅ, Clarion Hotel Post och Nordic Choice Hotels har valt att satsa på MSC-certifiering, en väg som fler restauranger valt att gå. Dock saknas såväl kunskap som kunskapsspridning inom hotell- och restaurangbranschen gällande fisk- & skaldjurs ursprung, merroir, fiskemetoder och bestånd. På vetenskapsfestivalen fick Sofia B Olsson, kökschef på vRÅ, chansen att debattera samtalsämnena.

Ställningstagandet för hållbar utveckling av fiske, vattenbruk och fångstmetoder är för mig en självklarhet som kökschef på en restaurang med fokus på fisk och skaldjur. Min vision är att den allmänna kunskapen kring ursprung, levnadsförhållanden och fångstmetoder vad gäller fisk och skaldjur ska motsvara kunskapen inom frukt- och grönt samt köttindustrin inom 1-2 år, berättar Sofia B Olsson, kökschef vRÅ.

På plats under Almedalsveckan finns den västsvenska vattenbruksplattformen SWEMARC från Göteborgs Universitet. Uppdraget blir att väcka opinion kring frågor som rör utvecklingen av det svenska hållbara vattenbruket. Därför bjuder SWEMARC bl.a. in politiker, myndigheter och intresseorganisationer till en rundabordsmiddag den 3a juli där vRÅs mat står i fokus.

Det blir fokus på hållbart från havet med alger, ostron makrill och annan sjömat. Allt tar vi med oss från våra hållbara fiskepartners från bl.a. västkusten och sedan prepareras alla måltider på plats. Det känns både viktigt och roligt att kunna förmedla att vRÅ och Clarion Hotel Post är den del av en urban rörelse i Göteborg, som består av forskare, kockar, designers, odlare, producenter, kreatörer m.fl. som i ett kreativt samarbete hittar nya lösningar på framtidens hållbara mat, säger Sofia.

vRÅ som ligger i göteborgshotellet Clarion Hotel Post har i samarbete med Kajodlingen tagit fram en ekologisk takodling, där grönt och annat odlat hämtas med till måltiden. Efter Almedalsveckan kommer Tv-profilen Tareq Taylor med ett filmteam till takoldingen för att spela in ett program med vRÅs kökschef Sofia. Temat som är Urban Gardening, alger, ostron och västkusten kommer sändas i Tyskland senare i år.

Den 5e juli avslutar Sofia sin medverkan på Almedalsveckan genom ett seminarium om vattenbruk, mer information HÄR

MED NYA UNDERKLÄDER SKA HAN VINNA THE WORLD COCKTAIL CHAMPIONSHIP1.10.2018 16:38Pressmeddelande

Snart kan det finnas två världsmästare under det gamla posthusets tak. Joel Konza som tidigare i vår blev ”Årets Bartender 2018” åker nästa vecka till Tallin för att representera Sverige i ”The world cocktail championship”, som anordnas årligen av international bartender association. Joel kommer att tävla i kategorin ”sparkling wine”, där har han tagit fram en drink som han valt kalla Jenny Lind, efter operasångaren från 1850-talet som bär samma namn som gatan han bor på i Göteborg.