Inget kval till Basketligan dam - ligan utökas till 11 lag

Förbundsstyrelsen har, på inrådan av Svenska Basketbollförbundets Tävlingsutskott, beslutat att utöka antalet lag i Basketligan dam (BLD) från 10 lag till 11 lag säsongen 2018/2019. Det innebär att kvalet blåses av och att alla tre lag, Uppsala, Wetterbygden och Högsbo, har en plats i BLD nästa säsong.

Foto: Bildbyrån

– Tävlingsutskottet har bedömt dessa lag som stabila organisationer som kommer att stärka BLD, säger TU:s ordförande Jonas Emilsson. Från säsongen 2019-2020 kommer BLD att innehålla 12 lag.

I helgen stod det klart att kvalet skulle stå mellan Uppsala, Wetterbygden och Högsbo om två platser i BLD. AIK Basket kunde inte uppfylla kraven för deltagande och deltog därför inte. Istället för att genomföra ett kostsamt kval mellan tre föreningar som alla uppfyller alla krav beslutade TU att rekommendera Förbundsstyrelsen att utöka Basketligan dam. Både Wetterbygden och Högsbo har under året visat hög klass och jobbar på ett sätt som visar att de är redo för nästa nivå. De finns på orter som idag inte har ligabasket och ger BLD en bättre geografisk spridning.

Det innebär 11 lag kommande säsong förutsatt att resterande lag klarat sina ”hearings” med Tävlingsutskottet. Från och med säsongen 2019/2020 så ska BLD innehålla 12 lag vilket ger en rak serie med 22 st grundseriematcher. Detta upplägg är logiskt, gör det tydligare för fans och media och har förankring bland föreningarna. Syftet är att stärka BLD och svensk dambasket.

I Basketettan Dam har redan en förändring genomförts. Istället för en Superetta så kommer de två bästa lagen från Norr respektive Syd mötas i ett Final Four. Detta för att hjälpa föreningarna kunna planera sin säsong bättre och skapa bättre ekonomiska förutsättningar.

2018-19 11 lag i DL, lag 11 kvalar, lag 1-8 slutspel. DE > Final 4 i DE där 1:an går direkt upp till BL, 2:an möter lag 11 i DL om 1 plats i DL.

2019-20 12 lag i DL, lag 12 åker ut och lag 11 kvalar, DE > Final 4 i DE, 1:an upp direkt, 2:an möter lag 11 om 1 plats i BL.

2020–21 Som ovan

Foto: Bildbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketen flyttar in till skolgårdar i Skåne7.11.2018 17:12Pressmeddelande

Projektet Hemmaplan är ett samarbete mellan Skånes Basketdistriktförbund och Svenska Basketbollförbundet, och vänder sig till barn i Skåne som idag står längst bort från att delta i en idrottsförening. Projektet är ett av totalt elva idrottsprojekt som får dela på 3 995 000 kronor från Framåtfonden. Gemensamt för alla projektidéer är att de involverar nya former av fysisk aktivitet, något som bedömts som viktigt för att bryta mönster och få fler i rörelse.