Inget Tiomila i år – "Riktigt tungt beslut"

Sedan Tiomila i Upplands-Bro ställdes in på grund av coronapandemin har målet varit ett arrangemang på Idre Fjäll i slutet av september. Nu blåses även de planerna av. För andra gången sedan starten 1945 ställs orienteringsklassikern in.

Fri bild. Foto: Mattias Karlsson.

Coronasmittan har satt stopp för alla stora orienteringstävlingar i år. Länge levde hoppet om att restriktionerna skulle lättas före hösten så att det skulle bli möjligt att arrangera ett Tiomila på Idre Fjäll den 26-27 september. På ett möte i går fattades dock beslutet att lägga ner projektet, eller att åtminstone skjuta det på framtiden. Tiomilaföreningen, Svenska Orienteringsförbundet och arrangören Idrefjällens OK var helt eniga.

- Ända sedan maj har det jobbats hårt för att få till ett Tiomila i Idre Fjäll, för att vara redo om pandemin skulle tillåta. Tyvärr gör den inte det och vi tvingas därför fatta ett riktigt tungt beslut: att inte gå vidare och därmed ställa in Tiomila i Idre Fjäll, säger tävlingsledaren Per Forsberg, som fortsätter:

- Som arrangör av Tiomila 2020 i Idre Fjäll hade vi redan från början ambitionen och utgångspunkten att erbjuda ett högkvalitativt arrangemang i de svenska fjällen. När inbjudan publicerades i maj var bedömningen att det skulle finnas möjligheter att genomföra ett fullvärdigt Tiomila senare under hösten. Vår planering har sedan dess varit fokuserad och intensiv med nyritning av kartområden, banläggning, provlöpning av banor, planering av webbproduktion, tillstånd med mera. Vi har tillsammans med Idre Fjäll också planerat arena, boende och matservering för arrangemanget.

Idrefjällens OK, Tiomilaföreningen och Svenska Orienteringsförbundet har noga följt utvecklingen av coronapandemin och restriktionerna. Tyvärr måste det konstateras, att även om läget är bättre nu än i maj så är det långt kvar tills ett normalt Tiomila kan genomföras, vilket hela tiden har varit målsättningen. Regeln som tillåter max 50 personer samtidigt på tävlingsområdet gör det – liksom reserestriktioner för utländska lag – omöjligt att skapa den folkfest och upplevelse som Tiomila ska vara.

- Från dag ett i våras har det i alla lägen varit fullt fokus och genuint engagemang från Idrefjällens OK. Det är ett otroligt jobb som de lagt ner – trots de tuffa förutsättningarna och osäkerheten kring pandemin. Vi vet att många klubbar och deltagare hade hoppats på att få uppleva ett Tiomila i fjällmiljö och vi är säkra på att det skulle ha blivit en succé och upplevelse utöver det vanliga. Vi och Idrefjällens OK är mycket positiva till att försöka arrangera ett Tiomila i Idre Fjäll någon gång i framtiden, säger Christer Nordström, ordförande i Tiomilaföreningen.

Sedan 1945, då tävlingen såg dagens ljus, har Tiomila bara ställts in en gång. Året var 1962 och då var anledningen en gulsotsepidemi. Inte heller 1993 kunde tävlingen genomföras som planerat, men då lyckades man flytta arrangemanget till hösten.

Christer Nordström igen:

- Att det inte blir något Tiomila i år känns såklart väldigt tråkigt, men det är något vi bara måste acceptera. Vi får istället blicka fram emot 2021 och Valdemarsvik där vi verkligen hoppas kunna genomföra ett fullvärdigt Tiomila igen. Arrangörerna ligger mycket bra till i förberedelserna och det kommer att bli ett jättefint arrangemang med grym orienteringsterräng. Håll utkik senare i höst då inbjudan presenteras.

De lag som är anmälda till Tiomila Idre Fjäll kommer att få tillbaka full anmälningsavgift.

Frågor om tävlingen hänvisas till Idrefjällens OK, se kontaktuppgifter på tävlingens hemsida.

Fri bild. Foto: Mattias Karlsson.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Stora Tuna bärgade fjärde raka11.10.2020 17:11:41 CESTPressmeddelande

ÖREBRO: Stora Tuna fortsatte sin segersvit och sprang hem SM-guldet i sprintstafett för fjärde året i rad. Tove Alexandersson briljerade på sistasträckan och sprang ikapp och förbi ledande Sara Hagström, IFK Göteborg, och gick i mål med 18 sekunders segermarginal. "Hela laget gjorde ett väldigt bra lopp så då är det alltid kul att vinna tillsammans", säger Alexandersson. Silvret gick till IFK Göteborg och bronset till OK Kåre.