Ingka Group investerar ytterligare 40 miljarder kronor i förnybar energi

Inför Earth Day tillkännager Ingka Group att koncernen investerar ytterligare 40 miljarder kronor i förnybar energi. Investeringen ska bidra till att minska koncernens klimatfotavtryck och en övergång till ett samhälle med netto-noll utsläpp av växthusgaser.
Lagom till Earth Day tillkännager Ingka Group att koncernen investerar ytterligare 40 miljarder kronor i förnybar energi.

Under de senaste tio åren har Ingka Group, den största franchisetagaren inom IKEA, investerat omkring 25 miljarder kronor i vind- och solenergi, vilket gjort att koncernen idag globalt producerar mer förnybar energi än vad som används i den egna verksamheten.

Den ökade investeringen på ytterligare 40 miljarder kronor, innebär en total investering på 65 miljarder kronor och ett stort kliv mot 100 procent förnybar energi i koncernens totala värdekedja.

- Klimatförändringar är inte längre ett avlägset hot och vi måste alla göra vår del för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5° C. Priset för att inte agera har blivit för högt och medför stora risker för vår verksamhet och för mänskligheten. Med rätt åtgärder och investeringar kan vi vara en del av lösningen och minska påverkan på det hem vi alla delar – vår planet – samtidigt som vi säkrar vår framtida verksamhet, säger Jesper Brodin, VD för Ingka Group.

Mot en cirkulär affärsmodell

IKEA har åtagit sig att leva upp till Parisavtalet och att därmed bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C över förindustriell nivå. Att ställa om till förnybar energi och samtidigt öka energieffektiviseringen, samt gå från en linjär till en cirkulär affärsmodell som gör det möjligt för människor att leva inom planetens gränser är avgörande åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser.

Investeringen på 40 miljarder kronor ska fokuseras på nya vind- och solel-projekt på fler marknader. Investeringen sträcker sig fram till och med år 2030.

Idag äger och driver Ingka-koncernen 547 vindkraftverk, 10 solelparker i 15 länder och har utöver det 935 000 solpaneler på sina egna varuhus och lager, vilket innebär en installerad effekt på mer än 1,7 Gigawatt.

Utöver Ingkas investering, ökar även IKEA Foundation sin ambition att leva upp till Parisavtalet och investerar ytterligare 10 miljarder kronor under de kommande fem åren – allt för att minska utsläppen av växthusgaser. Investeringen ska fokusera på att ersätta förorenande energikällor med förnybara och att ge lokala samhällen tillgång till förnybar energi.

För mer information, vänligen kontakta:

Ingka Group på
press.office@ingka.com

0709-93 63 76

Ingka Group är den största franchisetagaren inom IKEA. Ingka driver 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 32 marknader. Sverige är en av dessa marknader.

Ingka Groups Annual Summary & Sustainability Report hittar du här.

Jesper Brodin, VD för Ingka Group.