Ingka-koncernen överträffar mål: Producerar mer förnybar el än vad som används i egna verksamheten

Under ett utmanande år, då livet hemma varit viktigare än någonsin, har Ingka-koncernen* fokuserat på att stötta samhället och partners längs hela sin värdekedja och nå de med störst behov. Trots utmaningarna fortsätter Ingka att leverera på sina hållbarhetsmål och samtidigt leverera ett starkt resultat – något som möjliggör fortsatta investeringar. Ingka-koncernens Annual Summary & Sustainability Report för verksamhetsåret 2020 visar även att Ingka för första gången producerat mer förnybar energi än vad koncernen förbrukat i egna verksamheten.
Några av de vindkraftverk som IKEA äger på Glötesvålen i Härjedalen.
Foto: Patric Miller
Några av de vindkraftverk som IKEA äger på Glötesvålen i Härjedalen. Foto: Patric Miller

- Verksamhetsåret 2020 har varit speciellt på många sätt. På ett otroligt sätt har 166 000 entreprenörer tillsammans satt människan i centrum i allt vi gjort och snabbt anpassat sig efter våra kunders nya behov. I en tid då hemmet är viktigare än någonsin har IKEA blivit ännu mer tillgängligt genom de 26 nya butiker vi på ett säkert sätt öppnat i bland annat Helsingfors, Söul och Tokyo. Dessutom har vi ökat tempot i omvandlingen till ett omnichannel-företag. Vi har samtidigt nått ett stabilt resultat, trots att 75 procent av våra varuhus hållit stängt under nästan två månader, säger Jesper Brodin, VD på Ingka-koncernen.

Inom Ingka-koncernen är vi mer beslutsamma än någonsin att vara med och lösa klimatkrisen och på ett hållbart sätt bygga upp samhället efter pandemin igen. Vi kommer att öka våra ansträngningar för att nå IKEA ambitionen att bli klimatpositiva senast 2030. I detta ingår ytterligare investeringar på 600 miljoner euro under verksamhetsår 2021, vilket innebär att den totala investeringen i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro.

– Det är fantastiskt att vi under 2020 för första gången nått och överträffat vårt mål att producera mer förnybar energi än vad vi förbrukar i våra egna byggnader. Tack vare våra investeringar i sol och vind landade produktionen på 132 procent av förbrukningen. Vi i Sverige nådde målet redan för ett par år sedan tack vare våra vindkraftparker i Dalarna och Härjedalen, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Andra höjdpunkter från året är:

• Vi har mer än 920 000 solcellspaneler på IKEA varuhus och lager. Det nya varuhuset i Kållered blir det första i Sverige med solcellspaneler på taket.

• Vi har förvärvat en andel i 2 solelparker i USA och en andel på 80 procent i 7 rumänska vindparker. Vi har nu 547 vindkraftverk och 2 solelparker i 14 länder.

• Vi har utökat vårt erbjudande om solcellspaneler till privatkunder på 9 marknader.

• Vi har lanserat HUVUDROLL – en växtbaserad variant av den traditionella köttbullen – med enbart 4 procent av klimatfotavtrycket jämfört med ingredienserna i köttbullen.

• Vi har fokuserat på utvecklingen av cirkulära affärsmodeller som att öppna världens första IKEA second hand butik, lansera ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler – innan de lämnas in till oss – och vidareutveckla konceptet för uthyrning av möbler

Under pandemin har Ingka-konceren arbetat i IKEA visionens anda genom att stå vid de många människornas sida. Bland annat avsatte vi 26 miljoner euro för att på olika sätt stötta drabbade delar av samhället. När vår verksamhet återhämtade sig snabbare än väntat, beslutade vi dessutom att lämna tillbaka det statliga stöd som Ingka fått för att täcka lönekostnader.

Stängningen av varuhus och annan påverkan på vår verksamhet på grund av pandemin har inneburit att ett antal planerade aktiviteter skjutits upp. Införandet av elfordon har gått långsammare än planerat och målet att minska vårt matavfall med 50 procent har inte nåtts.

Ingka-koncernens Annual Summary & Sustainability Report hittar du här.

*Ingka-koncernen (Ingka Group) är den största franchisetagaren inom IKEA. Ingka driver 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 32 marknader. Sverige är en av dessa marknader.

Några av de vindkraftverk som IKEA äger på Glötesvålen i Härjedalen.
Foto: Patric Miller
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.