Ingrid Bonde föreslås bli ny styrelseordförande i Alecta

Beredningsnämnden för Alecta pensionsförsäkring, ömsesidigt föreslår att Ingrid Bonde väljs till ny styrelseordförande vid överstyrelsens möte den 11 april 2019.

Ingrid Bonde har tidigare bland annat varit vice vd och finansdirektör för Vattenfall AB, vd för AMF Pension och generaldirektör för Finansinspektionen. Hon sitter i ett flertal bolagsstyrelser, är styrelseordförande i Hoist Finance AB och ordförande i Klimatpolitiska Rådet.

- Ingrid Bonde har mycket relevanta erfarenheter från ledande positioner i både betydelsefulla företag och myndigheter, och från att delta i och leda styrelsearbete. Sammantaget är vi övertygade om att hon har de egenskaper som krävs för uppdraget som Alectas styrelseordförande, säger Kenneth Bengtsson, ordförande i Alectas överstyrelse och sammankallande i Alectas beredningsnämnd.

- Jag ser fram emot att leda Alectas styrelsearbete. Den trygghet som Alecta erbjuder genom kollektivavtalad tjänstepension är och kommer fortsatt att vara viktig för både privatpersoner, företag och samhället i stort, säger Ingrid Bonde.

Erik Åsbrink lämnar ordförandeskapet efter 19 års arbete.

Utöver förslaget till ny styrelseordförande föreslås också åtta ordinarie styrelseledamöter för omval och tre för nyval.

Omval

Hanna Bisell

Cecilia Fahlberg Pihlgren

Petra Hedengran

Magnus von Koch

Martin Linder

Richard Malmborg

Kaj Thorén och

Anders Weihe

Nyval

Markus Granlund

Helena Hedlund och

Jan-Olof Jacke

Valen avser tiden intill dess att 2020 års ordinarie överstyrelsemöte hållits.

Jacob Lapidus, Chef Extern kommunikation & presschef
jacob.lapidus@alecta.se
+46 76 16 43 959

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar 824 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.

Många kombinerar redan pension med jobb6.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Alecta har låtit analysera över en halv miljon svenskars ekonomi och kan nu visa att var fjärde 70-åring och var tionde 77-åring jobbar i någon utsträckning. De flesta jobbar vidare helt frivilligt och anger stimulerande arbetsuppgifter som främsta skäl. Samtidigt påbörjas pensioneringsprocessen redan vid 61 år för många, då fler och fler börjar kombinera pension med jobb. Källa: SCB, bearbetning Alecta Alectas analys har utgått från deklarerade inkomster från inkomstskatteåret 2016. Sedan har dessa delats upp i arbets- och pensionsinkomst. Sammantaget ger det en helt ny bild av hur pensioneringen går till. Fredrik Palm, chef för Produkt och analyschef på Alecta kommenterar: ”Detta visar klart och tydligt att pensionering inte sker över en natt. Det är en process som för många pågår under ett decennium. Det faktum att var fjärde 70-åring jobbar i någon utsträckning tycker jag är slående.” Vidare anges de två vanligaste skälen till att jobba efter pensionsåldern vara stimulerande arbets