Ingrid Bonde vald till ny styrelseordförande i Alecta

Ingrid Bonde valdes till ny styrelseordförande för Alecta pensionsförsäkring, ömsesidigt vid överstyrelsens möte den 11 april 2019.

Utöver ny styrelseordförande omvaldes åtta, och nyvaldes tre, ordinarie styrelseledamöter.

Omval

Hanna Bisell

Cecilia Fahlberg Pihlgren

Petra Hedengran

Magnus von Koch

Martin Linder

Richard Malmborg

Kaj Thorén och

Anders Weihe

Nyval

Markus Granlund

Helena Hedlund och

Jan-Olof Jacke

Valen avser tiden intill dess att 2020 års ordinarie överstyrelsemöte hållits.

Jacob Lapidus, Chef Extern kommunikation & presschef
jacob.lapidus@alecta.se
+46 76 16 43 959

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar 840 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.

Många kombinerar redan pension med jobb6.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Alecta har låtit analysera över en halv miljon svenskars ekonomi och kan nu visa att var fjärde 70-åring och var tionde 77-åring jobbar i någon utsträckning. De flesta jobbar vidare helt frivilligt och anger stimulerande arbetsuppgifter som främsta skäl. Samtidigt påbörjas pensioneringsprocessen redan vid 61 år för många, då fler och fler börjar kombinera pension med jobb. Källa: SCB, bearbetning Alecta Alectas analys har utgått från deklarerade inkomster från inkomstskatteåret 2016. Sedan har dessa delats upp i arbets- och pensionsinkomst. Sammantaget ger det en helt ny bild av hur pensioneringen går till. Fredrik Palm, chef för Produkt och analyschef på Alecta kommenterar: ”Detta visar klart och tydligt att pensionering inte sker över en natt. Det är en process som för många pågår under ett decennium. Det faktum att var fjärde 70-åring jobbar i någon utsträckning tycker jag är slående.” Vidare anges de två vanligaste skälen till att jobba efter pensionsåldern vara stimulerande arbets