Inkludera utemiljöer och infrastruktur i klimatdeklarationerna

Branschorganisationerna Svenska Träskyddsföreningen och Svenskt Trä vill att våra utemiljöer ska ingå i klimatdeklarationerna.

Från och med 1 januari gäller krav på klimatdeklarationer i syfte att bidra till minskad klimatpåverkan från byggskedet. Vi vill att även utemiljöer och infrastruktur inkluderas.

Tillsammans med företrädare för bland andra Miljöpartiet och Kristdemokraterna bildade Svenska Träskyddsföreningen och Svenskt Trä under 2021 ett råd med målsättningen att öka andelen trä i utemiljöer.

– Svenska Träskyddsföreningen och Svenskt Trä upplever att det råder en samstämighet över partigränserna kring att öka andelen trä även mellan husen och i våra stadskärnor. Det visar sig inte minst i vårt samarbete med Emma Hult (MP) och Larry Söder (KD). Tillsammans har vi tagit fram konkreta förslag som myndigheter och departement kan använda sig av. Vi har idag också skickat över våra förslag till bostadsminister Johan Danielsson, säger Fredrik Westin, VD, Svenska Träskyddsföreningen.

Sverige har tagit ett steg på vägen och är ett av de första länderna som infört klimatdeklarationer i produktionsfasen, men ännu omfattas alltså inte de byggprojekt som hamnar i våra utemiljöer. Nu pågår en diskussion om ”nästa steg” avseende klimatdeklarationerna.  Att inkludera utemiljöerna är ett naturligt steg i utvecklingen mot en hållbar samhällsbyggnadssektor. Utemiljön handlar om stadstorg och parkmiljöer, cykelbanor, bullerskärmar, plank och broar, om bostadsområden, vattennära lägen, hamnar, bryggor och gatumiljöer som ofta har en materialåtgång som kan vara minst lika omfattande som vid uppförande av bostads-och kontorsfastigheter. När det gäller projekt i utemiljöer görs ofta upphandlingar av material som medför stora emissioner av växthusgaser. Det är orimligt att inte inkludera de miljöer som ligger utanför husens väggar.

– Vi menar att utemiljön spelar en viktig roll när vi bygger våra städer de kommande decennierna.  Potentialen är enorm och vi ser fram emot att fortsätta denna dialog med beslutsfattare på lokal och nationell nivå, säger Johan Fröbel, chef teknik och handel på branschorganisationen Svenskt Trä.

Förslag för att öka andelen trä i infrastruktur och utemiljöer

• Klimatdeklarera byggprojekt för utemiljöer och grön infrastruktur – med målet att även utemiljön omfattas vid kommande revideringar
  • Besluta om samordning av forskning kring hållbarbarhet och byggprojekt för utemiljöer
  • Besluta om att förstärka utbildningsinsatser inom området hållbart byggande för utemiljöer – riktas till upphandlingsansvariga, arkitekter och konstruktörer