Inkludera utemiljöer och infrastruktur i klimatdeklarationerna

Branschorganisationerna Svenska Träskyddsföreningen och Svenskt Trä vill att våra utemiljöer ska ingå i klimatdeklarationerna.

Från och med 1 januari gäller krav på klimatdeklarationer i syfte att bidra till minskad klimatpåverkan från byggskedet. Vi vill att även utemiljöer och infrastruktur inkluderas.

Tillsammans med företrädare för bland andra Miljöpartiet och Kristdemokraterna bildade Svenska Träskyddsföreningen och Svenskt Trä under 2021 ett råd med målsättningen att öka andelen trä i utemiljöer.

– Svenska Träskyddsföreningen och Svenskt Trä upplever att det råder en samstämighet över partigränserna kring att öka andelen trä även mellan husen och i våra stadskärnor. Det visar sig inte minst i vårt samarbete med Emma Hult (MP) och Larry Söder (KD). Tillsammans har vi tagit fram konkreta förslag som myndigheter och departement kan använda sig av. Vi har idag också skickat över våra förslag till bostadsminister Johan Danielsson, säger Fredrik Westin, VD, Svenska Träskyddsföreningen.

Sverige har tagit ett steg på vägen och är ett av de första länderna som infört klimatdeklarationer i produktionsfasen, men ännu omfattas alltså inte de byggprojekt som hamnar i våra utemiljöer. Nu pågår en diskussion om ”nästa steg” avseende klimatdeklarationerna.  Att inkludera utemiljöerna är ett naturligt steg i utvecklingen mot en hållbar samhällsbyggnadssektor. Utemiljön handlar om stadstorg och parkmiljöer, cykelbanor, bullerskärmar, plank och broar, om bostadsområden, vattennära lägen, hamnar, bryggor och gatumiljöer som ofta har en materialåtgång som kan vara minst lika omfattande som vid uppförande av bostads-och kontorsfastigheter. När det gäller projekt i utemiljöer görs ofta upphandlingar av material som medför stora emissioner av växthusgaser. Det är orimligt att inte inkludera de miljöer som ligger utanför husens väggar.

– Vi menar att utemiljön spelar en viktig roll när vi bygger våra städer de kommande decennierna.  Potentialen är enorm och vi ser fram emot att fortsätta denna dialog med beslutsfattare på lokal och nationell nivå, säger Johan Fröbel, chef teknik och handel på branschorganisationen Svenskt Trä.

Förslag för att öka andelen trä i infrastruktur och utemiljöer

• Klimatdeklarera byggprojekt för utemiljöer och grön infrastruktur – med målet att även utemiljön omfattas vid kommande revideringar
  • Besluta om samordning av forskning kring hållbarbarhet och byggprojekt för utemiljöer
  • Besluta om att förstärka utbildningsinsatser inom området hållbart byggande för utemiljöer – riktas till upphandlingsansvariga, arkitekter och konstruktörer
  • Besluta om att inrätta en professur med fokus på träanvändning i utemiljöer

Hammarby klätterpark vinner Träskyddspriset 202326.10.2023 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

En klätterpark med lekfull och en väl genomtänkt konstruktion som gör det möjligt för människor i alla åldrar att mötas och röra på sig året om i Hammarby vinner Träskyddspriset 2023. – Det är naturligtvis roligt att Hammarby klätterpark vinner utmärkelsen och att det har blivit en sådan succé. Materialet är behandlat med en miljövänlig produkt som gör det slitstarkt. Det bör uppmuntras att användas i så många sammanhang som möjligt, säger Cecilia Obermüller, (MP), ordförande i Stadsdelsnämnden i Skarpnäck i Stockholms stad.

Alla kandidater till Träskyddspris presenterade – nu ska vinnare koras28.6.2023 07:58:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har samtliga fem kandidater i Träskyddspriset 2023 presenterats. Det är nu upp till juryn att utse en vinnare. Juryn kommer att ta intryck av reaktioner i sociala medier. – Det är fem fina kandidater med en bred spridning både vad gäller utformning men också geografiskt. Juryn har ett tufft arbete framför sig att kora en vinnare, säger Fredrik Westin, VD Svenska Träskyddsföreningen.

Sjösdalsparken i Huddinge nominerad till Träskyddspriset 202327.6.2023 07:58:00 CEST | Pressmeddelande

Den nygamla stadsparken i Huddinge – Sjödalsparken – har på kort tid blivit än mer populär än tidigare. Den byggda utemiljön har ett starkt inslag träskyddsbehandlat material som har utnyttjats för gångstråk, sittfunktioner och flacka trappor i parkens landskap. Nu nomineras parken till årets Träskyddspris. – Vi är stolta över nomineringen och för en uppskattad stadspark med hållbara materialval. Huddingeborna söker sig till Sjödalsparken för avkoppling och umgänge, säger Emil Högberg, kommunalråd (S) Huddinge.

Laxhall konferensanläggning i Mariestad nominerad till Träskyddspriset 202326.6.2023 07:58:00 CEST | Pressmeddelande

Längst ut på ön Torsö i Mariestads kommun ligger Laxhall Hamnkrog & Konferens. När byggnaden byggdes upp igen efter en brand år 2019 valdes närproducerat trä. Samma byggteknik har använts för fem stugor som byggdes samtidigt. Nu nomineras anläggningen till årets Träskyddspris. – Det är hedrande. Vi har jobbat medvetet med trä både in- och utvändigt i den uppskattade anläggningen och tycker vi fått till den rustika och genuina känsla som trä ger, säger Peter Larm, initiativtagare och delägare.