Adda

Inköpscentralen upphandlar snabbtester för Covid-19

Dela

SKL Kommentus Inköpscentral har påbörjat en nationell ramavtalsupphandling av snabbtester för Covid-19. Avtalet beräknas vara på plats till sommaren.

Den nya upphandlingen omfattar så kallade antigentester, det vill säga tester som används för att snabbt kunna påvisa om någon har Covid-19. Upphandlingen genomförs mot bakgrund av det ökade behovet hos regioner och kommuner att använda antigentester under pandemin.

- Trots korta tidsramar är vi jätteglada att kunna bidra med det här till regionernas och kommunernas viktiga arbete under den pågående coronakrisen, säger Erik Edström, upphandlingschef på SKL Kommentus Inköpscentral.

Upphandlingen kommer annonseras under april och målsättningen är att ha avtalet klart i början av juni. Senast den 22 mars måste de regioner och kommuner som vill använda ramavtalet avropsanmäla sig via Inköpscentralens webb.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Adda ägs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt en majoritet av Sveriges kommuner - som också utgör våra kunder. Vårt uppdrag är att erbjuda offentlig sektor avtal och tjänster inom offentliga inköp och HR som underlättar vardagen, frigör resurser till välfärden och bidrar till ett hållbart samhälle.

Följ Adda

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Adda

Nytt ramavtal för bokning av kultur- och fritidsanläggningar1.7.2019 13:06:00 CEST | Pressmeddelande

Med start den 1 september kan kommuner, genom ett nytt upphandlat ramavtal, köpa in it-tjänster som underlättar för allmänheten att boka lokaler och anläggningar inom kultur och fritid. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), SKL Kommentus Inköpscentral (SKI) och 200 kommuner har genomfört upphandlingen i ett gemensamt projekt, efter ett initiativ av Malmö stad, Göteborgs stad och Umeå kommun. Ramavtalet tecknas inom kort med följande leverantörer: Softronic AB, Mebyou AB, Pragil AB & Springbreeze AB och Multisoft AB. Svår och tidskrävande bokning blir enklare – I dag är det ofta svårt och tidskrävande för privatpersoner, föreningar och företag att hitta och boka lediga tider i kommunernas kultur- och fritidsanläggningar. Det beror på att kommunerna inte har haft bra it-lösningar att tillgå. Men det upphandlade ramavtalet ska låta kommuner köpa in bra och flexibla tjänster, säger SKL Kommentus VD Eva-Lotta Löwstedt Lundell och fortsätter: – I detta projekt har vi lyckats samla kommunern

AffärsConcept skriver avtal med Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö AB20.6.2019 09:52:00 CEST | Pressmeddelande

AffärsConcept kammade hem en förstaplats gällande konsultstöd inom upphandling för anbudsområde IT. Uppdragen avses upphandling av ramavtal samt objektspecifika upphandlingar. Konsulter kommer användas som komplement till beställarens egen upphandlingsverksamhet, vid arbetstoppar eller vid behov av specialistkompetens. Avtalsperioden beräknas löpa två år från 2019-06-01 till och med 2021-05-31 med möjlighet till förlängning i ytterligare 2 år. För områdena Varor och tjänster samt Entreprenad landade AffärsConcept på tredje plats. Upphandlingen genomfördes som förenklat förfarande enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) samt Lagen om försörjningssektorerna (LUF). Den utvärderingsgrund som tillämpats är pris. - Det ska bli spännande att få arbeta med ett bolag som erbjuder samhällsbärande funktioner och som arbetar inom ett flertal affärsområden såsom elnät, vatten & avlopp, återvinning, energi samt marknad & försäljning, säger Charlotte Murray, biträdande affärsområdeschef AffärsCon

Ny ledning till AffärsConcept17.6.2019 09:42:00 CEST | Pressmeddelande

AffärsConcepts nya affärsområdeschef heter Torbjörn Gideskog och tillträdde sin roll den 3 juni. Torbjörn Gideskog har lång erfarenhet från ledande positioner i privat näringsliv mot den offentliga marknaden och har bland annat varit marknads- och försäljningschef på Cambio HealthCare systems, vd och arbetande styrelseordförande. – Det känns jätteroligt att ta mig an det här uppdraget. Jag hoppas att jag kan bidra med ett ännu större kund- och marknadsperspektiv, säger han. Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd på SKL Kommentus är glad att välkomna Torbjörn till koncernen. – Vi tror att han kommer förstärka ledningen med sin affärskompetens och erfarenhet av att bygga långsiktiga kundrelationer, säger hon. I samband med Torbjörn Gideskogs tillträde axlar Charlotte Murray, tidigare konsultchef på AffärsConcept, rollen som biträdande affärsområdeschef. De två kommer därmed ha ett nära samarbete i att leda och utveckla företaget framåt, där Charlotte med sin tydliga inköpsprofil blir ett viktigt

Kvalitet och hållbarhet i fokus på nya ramavtalet Möbler 201730.10.2018 09:46:00 CET | Pressmeddelande

Ramavtalet Möbler 2017 är tecknat och det är nu möjligt för våra kunder att beställa möbler från 7 av 11 anbudsområden. Ytterligare 4 anbudsområden beräknas vara redo för avrop under december månad. Möbler 2017 ersätter det tidigare avtalet Möbler 2013 som löpte ut i augusti. Nyheter är ett högt hållbarhetsfokus med ett brett utbud av miljösmarta möbler samt ett noga kravställt sortiment som ska förenkla för kunderna. – Vi vill göra avtalet överskådligt och enklare att avropa från. Därför håller vi på att ta fram en katalog för typfallssortimentet där det även tydligt ska framgå vilka artiklar som håller ett högt miljöfokus, berättar Caroline Tottie, kategoriansvarig Förbrukning administration och kontor på SKL Kommentus Inköpscentral. Avtalet har i skrivande stund 39 leverantörer och 21 geografiska områden som möjliggör leveranser från lokala leverantörer. – Vi är jätteglada att ramavtalet nu är klart att använda. Vi hoppas att våra kunder ser möjligheterna att utifrån sina miljö- och

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum