Innan du gör affär - anlita en företagsvärderare

Dela

Företagsvärdering innebär en professionell och oberoende uppskattning av det ekonomiska värdet av ett företag, ofta ett aktiebolag men inte nödvändigtvis, vars syfte är att kunna sätta ett realistiskt värde inför ett köp, en försäljning, en investering eller som underlag för ett banklån.

Varför ska man anlita en företagsvärderare?

Att fastställa värdet på ett företag är inte alltid så enkelt, och det är därför viktigt att det görs av någon som verkligen är kvalificerad för jobbet. Som det är idag, existerar det ingen licens för att vara en erkänd företagsvärderare i något skandinaviskt land, utan man bör istället undersöka utvärderarens tidigare erfarenhet och kompetens. En korrekt utförd företagsvärdering ska alltid bestå av:

  • en grundlig besiktning
  • en intervju med inblandade parter
  • en antikorruptionspolicy för att säkerställa en rättvis och opartisk bedömning

Onlinevärderingar där varken personliga besiktningar eller intervjuer äger rum är knappt värda papperet de är skrivna på, och bidrar mest till att ge branschen dåligt rykte. Samtliga fall där en företagsvärderare inte kan göra sig besväret att besöka ditt företag på plats räknas som en onlinevärdering. Vill du försäkra dig om att allt görs enligt konstens alla regler bör du stifta bekantskap med Nielsen Företagsvärdering AB i Sverige eller Nielsen Valuation Oslo AS i Norge, som inte är generella affärskonsulter utan de hanterar enbart företagsvärderingar vilket garanterar ett kvalificerat och professionellt omdöme.

Hur fastställer man ett företags värde?

  • Man börjar naturligtvis med företagets tillgångar, både materiella och immateriella. Materiella tillgångar brukar vara relativt enkelt att värdera, medan de immateriella som till exempel ett patent eller ett varumärke är mer komplicerade.
  • Nästa steg är det mest arbetskrävande momentet, avkastningsvärderingen. Med avkastningsvärdering menas kortfattat vilken avkastning investeringen förväntas leverera, vilket är vad en eventuell investerare är mest intresserad av att veta.
  • En marknadsvärdering görs i de flesta fall, speciellt när det handlar om företag som äger fastigheter. Även i branscher där det sker många företagsöverlåtelser är det ett bra verktyg när man ser vad liknande företag har sålts för. 
  • Till sist gör man en så kallad finansiell nyckeltalsanalys. Här värderas företagets potential genom att ta med i beräkningen eventuella säljrekord som nyligen skett eller om en viktig konkurrent gått i konkurs för att nämna några exempel.

En slutgiltiga värdering bör alltid vara en kombination av samtliga ovanstående faktorer, eftersom de alla är viktiga komponenter för en objektiv och rättvis bedömning även i det långa loppet.

Naturligtvis kan du göra billiga och mindre noggranna värderingar, eller till och med känna dig frestad att göra den själv, men du riskerar olösta konflikter med dina affärspartners såväl som att förlora pengar på ett in- eller utköp. En riktigt bra företagsvärdering ska vara vattentät inför domstol, och det åstadkommer du enklast genom att anlita opartiska specialister på området.

Bilder

Om

Heymedia



Följ Heymedia

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Heymedia

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum