innogy nu en del av E.ON

I mars 2018 stod det klart att E.ON kommit överens med tyska RWE om att förvärva innogy, ett av Europas största energiföretag, genom ett omfattande utbyte av tillgångar. Affären godkändes av EU-kommissionen i september 2019. Idag slutfördes det sista steget för övertagandet och de båda bolagen är nu ett.

Bild: E.ON

– Detta är en historisk dag för E.ON och vi är mycket glada över att sammanslagningen är klar. Fokus framöver ligger på att rent operativt integrera verksamheterna med varandra och i detta kommer vi hela tiden att ha kunden i centrum, säger Marc Hoffmann, vd på E.ON Sverige.

För E.ONs nordiska verksamhet innebar förvärvat att E.ONs verksamheter inom förnybar produktion övergick till RWE, vilket skedde den 1 oktober 2019. För verksamheten i Norden innebär alltså dagens besked inga konkreta förändringar i verksamheten. Däremot betyder det att E.ON nu är ett av Europas största elnätsföretag tillika en av de största leverantörerna av innovativa kundlösningar, vilket ger E.ON möjlighet att driva energiomställningen med full kraft.

– Att få tillgång till all den kompetens som innogy för med sig in i nya E.ON är en enorm tillgång som stärker vårt arbete med omställningen till ett fossiloberoende samhälle. Att transaktionen nu är klar och genomförd ger oss en fantastisk plattform för vårt framtida arbete – i Sverige, Norden och Europa, säger Marc Hoffmann.

Fakta

Nya E.ON är ett av Europas största elnätsföretag tillika en av de största leverantörerna av innovativa kundlösningar. Företaget har cirka 50 miljoner kunder i 15 länder och runt 75 000 anställda.

Läs det engelska pressmeddelandet i sin helhet här

Bild: E.ON

E.ON satsar på vägtrafikens elektrifiering och planerar för ökade elnätsinvesteringar22.9.2020 11:05:53 CESTPressmeddelande

E.ON har under sommaren slutfört två omfattande analyser av vägtrafiken i Skåne och Östergötlands län för att prognostisera vilken elnätskapacitet en elektrifiering av trafiken skulle kräva. I samband med presentationen av resultaten för Infrastrukturdepartementet meddelar E.ON att bolaget är redo att ta ett uppdrag att utföra de nödvändiga förstärkningarna i elnätet för att elektrifiera vägtrafiken.

Så ska behovet av effekt säkras i Skåne18.9.2020 08:31:05 CESTPressmeddelande

Upp till 115 MW, lika mycket el som två städer av Ystads storlek förbrukar, kommer att göras tillgängliga för Skånes industrier och övriga elnätskunder från den 2 november när SWITCH, E.ONs digitala handelsplats för effekt, öppnar för sin andra säsong. Nytt är att området utökas från södra Skåne till att också omfatta två nya områden; Helsingborgsområdet inklusive Bjuv, Kullahalvön och Ängelholm samt Landskrona och Löddeköpinge.

Samarbete ska möjliggöra mer elnätskapacitet till Skåne7.9.2020 08:24:24 CESTPressmeddelande

Inför vintern 2020/2021 har E.ON och Svenska Kraftnät nu tagit fram åtgärder som ska kunna höja uttaget av effekt från stamnätet från 750 MW till 1150 MW ner till södra Skåne och Malmöregionen. Som en del av åtgärdsplanen, som presenterades hösten 2019, investerar E.ON nu 35 miljoner kronor i förstärkningar i stamnätsstationerna Söderåsen och Barsebäck för att underlätta för Svenska Kraftnät att därefter genomföra sina ombyggnadsplaner fram till 2024.